In 2016 was het de eerste SUV die Skoda ooit lanceerde, anno 2021 wordt de Kodiaq strak getrokken om beter in lijn te lopen met broertjes Karoq en Kamiq. De Kodiaq facelift is een feit! Met een aangescherpt design en klassieke benzine- en dieselmotoren onder de kap.
Met vijf levensjaren op de klok vond Skoda het tijd om de Kodiaq een opfriskuur te geven. Die is minder extreem dan eerst gedacht. Toch als je even de RS-variant links laat liggen, want die wisselt zijn dieselmotor in voor een benzineversie. Voor de reguliere Kodiaq zitten de vernieuwingen in de details. We lopen er even samen met je door.
Subtiel
Aan de buitenkant zal je alvast twee keer moeten kijken om een Kodiaq facelift op te merken. Skoda boetseert voort op het originele design en snijdt de snuit wat rechter aan met dank aan een verder doorlopende motorkap. Daarnaast werden ook de koplampen een tikkeltje smaller en lees je vanaf de facelift achteraan voluit "Skoda". Het logo met pijl en drie veren prijkt dus niet meer op de bips, wel nog op de nieuwe velgen die je kan krijgen op de Kodiaq en tot 20-duims groot zijn.
Het uiterlijk werd subtiel onder handen genomen, het interieur zo mogelijk nog subtieler. Zo krijg je voortaan het 2-spakig stuurwiel van Skoda (tevens één van de mooiste stuurtjes die je momenteel in een nieuwe auto tegen kan komen) en zijn er optionele stoelen met een massage- en ventilatiefunctie. De sfeerverlichting krijgt meer functies en de inlegstrookjes werden subtiel aangepast. Net zoals voordien heb je een infotainmentscherm van 9.2-duim en een optionele digitale cockpit van 10.25-duim.
Oude bekenden, exit diesel-RS
Voorin de opgefriste Kodiaq schuift Skoda gekende motoren. Het gaat dan over een 2-liter viercilinder turbodiesel met 150 dan wel 200 pk en een 1.5-liter viercilinder turbobenzine met 150 pk. Die laatste doet het standaard met een manuele zesbak, de diesels krijgen standaard een 7-traps automaat met dubbele koppeling. De diesel met 200 pk wordt daarenboven standaard gekoppeld aan vierwielaandrijving. Een plug-in of elektrische versie? Daar rept Skoda met geen woord over. Al kan je de Enyaq iV van het merk zien als het elektrisch alternatief voor deze Kodiaq natuurlijk.
De RS-versie tenslotte ziet zijn twinturbo-diesel op de schop gaan. Die 240 pk en 500 Nm sterke biturbo op duivelssap wordt ingeruild voor een benzineblok met 245 pk en 370 Nm. Een motor die je bijvoorbeeld ook kent van de Octavia RS, Volkswagen Golf GTI, Cupra Leon en Audi S3. Hoewel dat blok over een grob minder koppel beschikt, belooft Skoda dat de gewichtswinst van 60 kg deze Kodiaq RS zegent met een scherper rijgedrag. Al is het ons nog steeds niet duidelijk wie exact de klant is van deze Kodiaq RS.
Vanaf juli 2021 staat de Kodiaq facelift bij de dealer.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 13 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden