De Tunesische regering houdt geïmporteerde auto's duur voor de modale bevolking. Wallyscar komt nu met een oplossing op de proppen. Die oplossing, de Iris, is een in Tunesië gebouwde schattige softroader met een schulp van glasvezel en een 1.2-liter driecilinder voorin van Peugeot. Kostprijs? Net geen 15.000 euro.
Tunesië is een nieuw automerk rijker, want Wallyscar speelt in op een vraag van veel Tunesiërs: namelijk een betaalbare wagen voor vier personen op de markt. In Tunesië zijn auto's namelijk opvallend duur dankzij strenge importheffingen. Waardoor een in eigen land gebouwde auto bijna een must is om de prijs laag te houden. Kijk, de Wallyscar Iris is geboren!
Herkenbare interieuronderdelen
Het resultaat is een eigenaardig karretje geworden. Want hoewel de gehele buitenkant vervaardigd is uit glasvezel (een Chevrolet Corvette deed het ooit niet anders) heeft deze compacte crossover geen gebrek aan charme. Het ziet er net raar en ruig genoeg uit om terug cool te worden. De velgen zijn maximaal 16-duims groot, de carrosserie valt in 11 kleuren te bestellen (de éne nog kleurrijker dan de andere) en desgewenst kan je verschillende onderdelen nog accentueren in een andere kleur.
Binnenin is deze Iris zo goedkoop als maar kan. Als je denkt dat er in Europa nog auto's met harde plastiek worden verkocht in het interieur, dan kijk je beter niet binnen in deze Iris. Pientere kijkers zullen trouwens opmerken dat de instrumentencluster, pedalen en versnellingspook herkenbaar zijn. Niet toevallig, want die onderdelen haalt Wallyscar bij Peugeot/Citroën.
82 paarden
Het zijn trouwens niet enkel interieuronderdelen die Wallyscar bij Peugeot/Citroën gaat halen, want ook het belangrijkste deel van de Iris komt van bij de Franse group. We hebben het dan over de 1.2-liter driecilinder atmosferische benzine van 82 pk en de manuele vijfbak. Een combinatie die je hier ook op pakweg de Citroën C3 kan krijgen. Het zegent de Iris alvast met een sprint naar de honderd van 13.2 seconden, een top van 158 km/u, een normverbruik van 6.5 l/100 km en een Euro 6-certificaat.
In de basis gaat deze Iris omgerekend net geen 15.000 euro kosten. Al kan je bijbetalen voor led-koplampen, parkeersensoren, extra geluidsisolatie, een armsteun en comfortabelere stoelen. Geef toe, als een Jeep Compass uit 2002 en een Suzuki Jimny ooit een liefdeskind krijgen, dan ziet het er uit zoals deze Iris!
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 22 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden