Toyota GR 86: Na de GT komt de GR (2021)

Toyota GR 86 (2021)

Toyota blijft duchtig inzetten op marktsegmenten die door andere merken verlaten worden. Na de Aygo krijgt ook de GT86 een opvolger, namelijk deze GR 86.

Die GR 86 is opnieuw een product uit de samenwerking tussen Toyota en Subaru, net als zijn voorganger. Toyota gebruikte de GR-benaming ook al bij de GR Supra en de GR Yaris. GR staat dan voor Gazoo Racing, de sportafdeling van Toyota. De gelijkenissen met z'n voorganger zijn overigens erg opvallend, zo blijven de kleine zijruitjes behouden en krijgt hij alweer een smaller kontje.

Toyota GR 86 (2021)

Ook als je de afmetingen van de GR 86 bekijkt zou je denken dat het om een facelift gaat, want de GR 86 is met zijn 4,265 meter maar een kleine 3 centimeter langer dan zijn voorganger. Daarbij kreeg de wielbasis ook een halve centimeter extra, weinig noemenswaardig dus. Daartegenover staat dat de GR 86 wel 32 kilogram zwaarder is dan de GT86.

meer longinhoud

Maar behalve het gewicht groeide ook het vermogen een beetje. Toyota geeft zelf nog geen cijfers mee voor de aangepaste boxermotor, die voortaan 2,4 liter longinhoud krijgt. Bij Subaru lieten ze eerder al vallen dat het vermogen richting 231 pk zou gaan. De boxermotor is natuurlijk van de hand van Subaru, al dopen ze hem bij Toyota graag om tot D-4S. Standaard wordt de GR 86 gekoppeld aan een manuele of een automatische zesbak.

Toyota GR 86 (2021)

Voor het rijplezier moet je natuurlijk de manuele zesbak nemen, al is dat niet het enige dat je de nodige sensaties levert in de tailhappy GR 86. Toyota maakt zich sterk dat het stuurgedrag van deze nieuwe coupé nog wat verbeterd is door de torsiestijfheid met 50 procent te verhogen. Door het dak in aluminium te fabriceren zakt ook het zwaartepunt van de auto.

Toyota GR 86 (2021)

Onder het dak vinden we een strak interieur dat op z'n Japans op het functionele focust. Wel krijgt hij een groot touch screen met de nodige interfaces voor infotainment en navigatie.

De Toyota GR 86 komt op termijn ook naar Europa, in tegenstelling tot de Subaru BRZ. Voorlopig is nog niet bekend wanneer de wagen ook bij ons op de markt verschijnt.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 4 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Kevin Ev 15:00
afbeelding van Kevin Ev

Binnen een jaartje bij mij in de garage. Top dat Toyota en Subaru nogmaals de kaart voor een betaalbare sportcoupe trekken.

Yannick 22:23
afbeelding van Yannick

hopelijk niet met die antiek en over ingewikkelde navigatie/head unit van op de foto's

Kevin EV 08:11
afbeelding van Kevin EV

Maakt mij niet uit, 't is een rijdersauto :)

Filip Georgiev 14:40
afbeelding van Filip Georgiev

de goede oude BMW drie liter 360 tot 400 pk

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws