Wie had 10 jaar geleden durven dromen dat Porsche ooit een EV zou verkopen? Vandaag zijn we toe aan het tweede model in de line-up. Na Taycan volgt Taycan Cross Turismo. Een crossover die voor de nodige jaloerse blikken gaat zorgen.
Het voordeel van de elektrische auto voor constructeurs? Er zijn weer een hoop nieuwe segmenten om uit te vinden. Zo is er nog steeds geen elektrische stationwagen op onze markt. Deze Taycan Cross Turismo lijkt dat gaatje wat op te vullen. Al is het eerder een shooting brake. Een begeerlijke shooting brake.
Recht uit conceptland
We moeten toegeven; zo moeilijk Porsche het had met de styling van de eerste generatie Panamera, zo lekker valt deze Taycan Cross Turismo op het netvlies. Een auto die zo uit conceptland lijkt te komen rijden. Het Duitse sportwagenmerk had er namelijk voor kunnen kiezen om een elektrische SUV te lanceren, Porsche besloot echter deze shooting brake op de wereld los te laten. De mooiste elektrische auto momenteel op de markt? Hij staat toch zeker ergens bovenaan.
Ben je eenmaal bekomen van de looks, dan moeten we grif toegeven dat deze Cross Turismo de techniek van de reguliere Taycan over neemt. Niet dat dit een vloek is uiteraard. Het gaat dan over een nagelnieuw elektrisch platform, hyperperformante motoren en een boordnetwerk van 800 volt. Wel uniek voor deze Cross Turismo: een optioneel Off-Road-pakket dat deze shooting brake zegent met 3 centimeter extra bodemvrijheid. Ook uniek: een door Porsche ontwikkelde bagagedrager voor drie fietsen.
Stuk duurder
Naast de optionele fietsendrager hangen er nog andere voordelen vast aan deze Cross Turismo tegenover de reguliere Taycan. We hebben het uiteraard over de bijna 4 centimeter extra hoofdruimte achteraan én de 1.200 liter grote koffer.
Qua versies schuift Porsche bekende varianten naar voren. Zo is er de 4, 4S, Turbo en Turbo S. Die eerste beschikt over maximaal 476 pk, de Turbo S over maar liefst 761 pk. Prijzen? In België kost deze Taycan Cross Turismo minimaal 96.870,18 euro. Daarmee is hij zo'n 10.000 euro duurder dan een reguliere Taycan "sedan". Ach, met zo'n looks.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 15 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden