Dat er geen sleet zit op de SUV- en crossoverformule weten ze ook maar al te goed bij Hyundai. Het Zuid-Koreaanse merk schuift in Europa na de Santa Fe, Nexo, Tucson en Kona nu ook de Bayon naar voren. Met een focus op interieurruimte!
Kort door de bocht kan je deze nieuwkomer in het B-segment omschrijven als een i20 op hoge pootjes, of een Kona mét koffer. Want die Kona werd er wel eens van beticht te schermen met wat kleine interieurmaten. Deze Bayon trekt bewust de kaart van ruimte. Het resultaat van die ruimtekeuze is een eigenzinnig karretje geworden. Niet enkel door de nieuwe designlijn van Hyundai die we eerder ook al op de Tucson te zien kregen. Nee, deze Bayon is ook vormelijk vrij uniek. Geen scherp aflopende daklijn (zoals bij de Kona) of klein uitgesneden raampartijen die het design ten goede komen, wel ruimtelijke proporties. Een compacte monovolume zowaar! Maar dan wel op hogere pootjes, want de crossover regeert nog steeds het land. Meer nog, met zijn bodemvrijheid van maximaal 183 mm staat hij hoger op zijn pootjes dan de meeste concurrenten. Breng je grootmoeder al maar op de hoogte!
Het zit vanbinnen
Kijk je voorbij de crossover-opsmuk bestaande uit plastiek wielbogen en "bodembeschermers", dan parkeert Hyunai een compacte volumewagen voor je neus met een lengte van 4,18 meter, een breedte van 1.7 meter en een hoogte van zo'n 1.5 meter. Daarmee is zo goed als identiek aan de in het zelfde segment staande Kona. Maar waar de Bayon aan de buitenkant enkele centimeters inboet, maakt hij het goed aan de binnenzijde. Tegenover die Kona krijg je meer beenruimte voor- en achter, meer hoofdruimte achteraan en een koffer die met zijn 411 liter toch vlot 50 liter groter is dan die van de Kona.
Technisch zijn Bayon en Kona trouwens niet aan elkaar verwant. Het is te zeggen: waar de Kona op een platform bolt dat vierwielaandrijving en elektrificatie toelaat, rolt de Bayon op de fundamenten die ook worden gebruikt voor de i20 en Kia Ceed. Daardoor kan je gerust aannemen dat een volledig elektrische versie niet op de planning staat. Al weet je met de Zuid-Koreanen nooit. Krijg je wel: klassieke benzinemotoren die desgewenst uitgerust zijn met een milde-hybridesysteem. Het gaat dan over een 1-liter driecilinder die 120 dan wel 100 pk weet op te wekken. Uit te rusten met een manuele zesbak, 7-trapsautomaat met dubbele koppeling en een 48 volt-systeem om het verbruik verder te temperen. Voor de huur- en vervangautomarkt schuift Hyundai ook nog een 1.2-liter MPi met 84 pk en een manuele vijfbak naar voren.
Aan snufjes geen gebrek
Gezien deze Bayon de focus op de binnenzijde legt, moeten we daar natuurlijk ook even onze blik op werpen. Dat interieur geniet eveneens van Hyundai's nieuwste designlijn en krijgt een - buzzwoord-alarm - gedigitaliseerd design. Het gaat dan over een 10.25-duims scherm pal voor je neus, een 10.25 infotainmentscherm (standaard 8-duim), led-verlichting voor de sfeer en een rist aan connectiviteitsopties. Denk dan aan Apple Carplay en Android Auto maar evengoed aan de 3 (!) USB-oplaadpoorten én een draadloos oplaadvlak. Geen ruzies dus over wie even zijn smartphone mag opladen.
Naast connectiviteit zwieren ook veiligheidsnufjes de plak. Een riant deel daarvan zitten in de standaarduitrusting (tegenwoordig verplicht vanuit Europa), het resterende deel is uitvoeringsafhankelijk. Hyundai spreekt van een rijstrookassistent, automatische noodrem, snelheidsassistent, vermoeidheidsdetectie, dodehoekdetectie, cruisecontrole die samenwerkt met navigatiegegevens en zo gaat de lijst nog wel even door. Denk zo: snufjes die je 10 jaar geleden nog niet op een Mercedes S-Klasse kon krijgen, zitten nu in de kleinste Europese crossover van Hyundai.
In het eerste deel van 2021 zal deze Bayon bij de dealers gaan verschijnen. Exacte prijzen zijn er op het moment van schijven nog niet. Verwacht echter een prijs die tussen die van de i20 (vanaf 16.599 euro) en Kona (vanaf 20.999 euro) komt te liggen.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 18 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden