De opkomst van elektrische en plug-inhybride auto’s in Europa lijkt nu echt op dreef te komen.
Het nieuws komt van de ACEA, de Vereniging van Europese Autoconstructeurs: in 2020 is het marktaandeel van stekkerwagens (elektrisch en plug-inhybride) in de Europese Unie meer dan verdrievoudigd, van 3 procent in 2019 naar 10,5 procent. “Met de juiste politieke ondersteuning, met inbegrip van een massale uitbreiding van de oplaadinfrastructuur en laadnetwerken voor alternatieve brandstoffen in alle EU-lidstaten, kan deze positieve trend verder doorzetten”, zo zegt Oliver Zipse, CEO van BMW en de nieuwe voorzitter van de ACEA.
Herstel
Die stekkerwagens zullen cruciaal zijn voor het herstel van de Europese autosector na de catastrofe als gevolg van het coronavirus. De ACEA verwacht dat de verkoopcijfers in 2021 met 10 procent zullen stijgen in vergelijking met 2020. Daarmee is het verlies van vorig jaar nog niet ingehaald, want de markt is op één jaar tijd met liefst 23,7 procent gekrompen. De tragere groei in 2021 laat zich verklaren door het feit dat het coronavirus nog niet is overwonnen. De ACEA verwacht daarom dat de echte heropleving pas tegen de zomer zal komen, wanneer de vaccinatiecampagnes hun effect beginnen te hebben.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 13 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 16 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 19 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 19 uur geleden