Het jaar 2021 kent geen goede start voor de werknemers van bandenfabrikant Michelin. De Franse groep maakte bekend in het thuisland 2.300 banen te schrappen.
De afslanking bij Michelin komt er naar eigen zeggen om de competitiviteit per jaar tot 5 procent te verhogen. Michelin moest een terugval van 78 procent slikken in 2020, hoewel de weegschaal in het eerste semester van vorig jaar nog positieve cijfers aan gaf. Natuurlijk gooide de pandemie hier roet in het eten. Michelin verwacht alvast dat tegen 2024 60 procent van de mensen die moeten vertrekken ofwel met pensioen gegaan zijn, ofwel vrijwillig afgevloeid zijn.
moeilijke herstructureringen
Het is niet de eerste herstructurering bij het Franse bandenbedrijf dat 21.000 werknemers telt. Ook in 2017 moesten al 1.500 werknemers op zoek naar een andere job.
Michelin zegt alvast te willen werken aan de creatie van nieuwe jobs. Zo zou het haar activiteiten op verschillende andere domeinen willen uitbreiden. Op welke site hoeveel mensen precies zullen moeten vertrekken wordt in de komende maanden duidelijk. Het bedrijf geeft aan snel de onderhandelingen te willen opstarten met de vakbonden.
niet-competitief
Die vakbonden hebben alvast een andere verklaring voor de ontslagen bij Michelin. Zij wijzen de niet-marktconforme prijzen en onaangepaste producten aan als de grote boosdoener. Ook wordt de Europese markt overspoeld door Aziatische bandenmerken nadat Amerika de import van Aziatische banden aan hoge taksen onderwierp en zo aan banden werd gelegd. In het begin zat de kwaliteit een stuk onder die van Michelin, dat zich steeds als 'premium'-banden profileert, maar tegenwoordig is die kwaliteit een stuk beter. Ook de stagnatie van de wereldeconomie zorgt voor minder vrachtverkeer en minder slijtage aan banden.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 12 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden