Subaru: elektrische SUV voor Europese markt

Subaru elektrische SUV

De Japanse constructeur laat weten dat het aan een elektrische SUV werkt. Die wordt specifiek ontwikkeld voor de Europese markt en laat zien dat Subaru nog wel degelijk in Europa gelooft.

Subaru heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat Europa voor de Japanners een bijkomstige markt is. Het merk haalt immers het gros van zijn verkoop in thuisland Japan en in Noord-Amerika. Helemaal aanbieden wat de Europese markt wil, daar loopt Subaru dus nooit echt warm voor. Want: de return on investment niet altijd waard.

Nu de Europese uitstootregels alsmaar strenger worden, is het voor veel grote internationale namen maar kleinere spelers op onze markt afwachten wat de toekomst brengt. Van modellen die niet naar Europa komen (zoals de Nissan 400Z) tot merken die het hier voor bekeken houden (zoals Mitsubishi). Voor Subaru leek het nog even koffiedik kijken: het wil vasthouden aan zijn weinig zuinige boxermotoren maar drapeert er sinds kort wel een mild hybride e-Boxer-laagje omheen. Die modellen vertegenwoordigen nu zo’n 60 procent van de omzet in Europa.

De Japanners kondigen nu aan dat ze werken aan een volledig elektrische auto, specifiek voor de Europese markt. Veel geven ze daar nog niet over prijs, behalve dat die in “de eerste helft van dit decennium” op de markt moet komen. Het elektrische model wordt een SUV van Forester-formaat, die samen met Toyota wordt ontwikkeld.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws