De meest extreme straatversie van de Lamborghini Huracán is die waar de Squadra Corse zich over heeft gebogen. Het resultaat? De Huracán STO, de Super Trofeo Omologata.
De inspiratie voor deze Lamborghini Huracán STO komt van de Super Trofeo EVO, uit de one make-kampioenschap van de Italianen, en van de Huracán GT3 EVO, de succesvolle endurance racer. Zo bestaan de voorvleugels, de voorbumper en de kap vooraan uit één element, en werd de luchtgeleiding herzien. Een nieuwe splitter, een nieuwe geleiding voor de luchtstroom onder de auto en een gewijzigde diffusor zijn daar enkele voorbeelden van.
Maar het lijstje gaat door, met luchtsleuven achter de voorste wielkasten voor meer neerwaartse druk op de vooras, een hertekende motorkap achteraan met aangepaste luchtgeleiding, een ‘haaienvin’ voor meer bochtenstabiliteit, en een achtervleugel die in drie standen aanpasbaar is. Ook de remmen werden aangepast en beter gekoeld, en er werd flink wat gewicht bespaard.
Cijfers
Het cijfermateriaal is dus best indrukwekkend: de Huracán STO geleidt de luchtstroom 37 procent efficiënter en genereert 53 procent meer neerwaartse druk dan de Huracán Performante. En da’s nochtans ook al geen kleine garnaal. Nog vergeleken met die Performante bespaart de STO 43 kilogram, doordat zowat 75 procent van de koetswerkpanelen uit koolstofvezel bestaat. Het totale leeggewicht komt daardoor uit op 1.339 kilogram.
Centraal achterin huist nog steeds de atmosferische 5.2 V10 die goed is voor 640 pk en 565 Nm. Die is gekoppeld aan een zeventrapsversnellingsbak met dubbele koppeling en stuurt zijn vermogen naar de achterwielen. In 3 seconden rond moet deze Huracán STO 100 km/u aantikken, terwijl de topsnelheid 310 km/u bedraagt. De motorrespons en reactietijden van de versnellingsbak werden aangepast, terwijl het spoor breder werd en de stijvere ophanging specifiek werd gekalibreerd. Ook de stuurinrichting en achterwielsturing werden onder handen genomen.
Nieuwe rijmodi
Maar daar stopt het nog niet: er verschijnen ook drie nieuwe rijmodi. STO, voor dagelijks gebruik; Trofeo, voor droog asfalt en snelle rondetijden; en Pioggia, een specifieke regenmodus voor nat asfalt. Binnenin is het tot slot een en al alcantara en koolstofvezel dat de plak zwaait. Op de rolbeugel na: die bestaat uit titanium en is daarmee 40 procent lichter dan een klassiek stalen exemplaar.
De eerste exemplaren van deze Lamborghini Huracán STO worden in de lente van 2021 geleverd. Eigenaars leggen er minstens 249.412 euro voor neer, exclusief btw. Als ze dat nog niet genoeg vinden, is er nog steeds het Ad Personam-personalisatieprogramma van Lamborghini om hun straatlegale circuitracer naar eigen smaak aan te passen.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 4 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 8 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden