Chinese merken BAIC en DFSK krijgen importeur voor Belgische markt

In en rond Geel kan je sinds begin deze maand twee nieuwe automerken spotten. OneAutomotive startte namelijk met de invoer van de Chinese automerken BAIC en DFSK.

Zeggen die namen je nu nog niets, dan zal dat in de toekomst wel eens kunnen veranderen. Want de voormalige Kia-verdeler Laenen heeft grote plannen met beide merken op onze markt.Want naast de invoerder worden beide automerken ook aangeboden bij zeven verdelers verspreid over het hele land, van Temse tot Visé.

baic x55

BAIC Motor Group (Bejing Auto) is een Chinees staatsbedrijf waarvan dertien procent van de aandelen in handen van Daimler zijn, terwijl het bedrijf zelf ook twaalf procent van Daimler in de portefeuille heeft. Het bedrijf bestaat sinds 1958 en bouwt onder andere Mercedessen voor de Chinese markt.

De BAIC X55 die OneAutomotive hier invoert is een SUV zoals de Belg hem graagt heeft. Hij wordt aangedreven door een 1.5 turbo benzine van Mitsubishi-makelij, goed voor 136 pk. De invoerder biedt hem ook aan op CNG of LPG. De BAIC X55 kost op onze markt 19.990 euro voor de manuele versie met benzinemotor. Voor de LPG-versie betaal je 22.440 euro, de CNG-variant kost 23.680 euro. Ook een CVT-automaat is beschikbaar voor een meerprijs van 4.000 euro op alle versies. Later zal ook nog een volledig elektrische variant met 218 pk en 415 kilometer NEDC-actieradius volgen.

De CO2-uitstoot bedraagt 198 g/km, wat wel een aantal kopers zal afschrikken. De CO2-uitstoot van de versie op gas bedraagt 176 g/km. Het vermelden waard zijn de vijf sterren die de wagen kreeg op de C-NCAP crashtests, de Chinese tegenhanger van het Europese Euro-NCAP. Verder biedt de invoerder vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking aan op de BAIC X55, net als een levenslange Europese pechbijstand zolang de wagen onderhouden wordt in het OneAutomotive-dealernet.

DFSK Glory

Dongfeng Sokon of Dongfeng Xiaokang - maar zeg gerust DFSK - is het tweede merk in de portefeuille van OneAutomotive. Het is een jointventure die in 2003 werd opgericht. Dongfeng kan je kennen als aandeelhouder van PSA, al werkt het Chinese bedrijf ook samen met onder andere Renault. Van DFSK zie je bij OneAutomotive de Fengon en de Glory 580 verschijnen.

De Glory 580 is een zevenzitsmodel dat al sinds 2016 op de markt is en sinds zowat twee jaar al op onder andere de Duitse en Spaanse markten wordt ingevoerd. Hij krijgt een 145 pk en 210 Nm sterke 1.5 benzinemotor onder de kap en krijgt enkel een CVT-automaat ter beschikking. Ook dit model haalde vijf C-NCAP sterren en ook hier zijn er vijf jaar garantie en levenslange Europese pechbijstand standaard.

Deze Glory 580 is niet zo'n zuinige jongen, want zowel de benzineversie als de CNG- of LPG-variant legt een hoge CO2-uitstoot voor. Bij de eerste bedraagt die 222 g/km, de andere haalt 198 g/km. Voor de benzineversie betaal je 23.990 euro, de LPG-versie 26.440 euro en de CNG-variant kost 27.680 euro.

DFSK Fengon

De DFSK Fengon is dan weer een SUV met coupélijn, ook voorzien van een 1.5 liter grote benzinemotor. Met 137 pk en 2020 Nm is die een klein tikje minder krachtig dan zijn broer. De Fengon is enkel te krijgen met CNG of LPG en krijgt standaard ook de CVT-automaat mee. Hij haalde dezelfde C-NCAP waarden als de Glory 580 en wordt tevens ook met vijf jaar garantie en levenslange Europese pechbijstand geleverd. De Fengon mag wat meer kosten, want met een prijs van 29.230 euro is hij de duurste van de drie. Met een CO2-uitstoot van 199 g/km valt hij midden tussen de twee andere modellen in.

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Yves Wijnants 10:49
afbeelding van Yves Wijnants

C-NCAP is geen officiële en neutrale instantie, dus de 5 sterren zegt niet veel.
Als je ziet hoeveel DFSKs er op AutoScout24 worden aangeboden in Duitsland.... zegt veel.

John 02:59
afbeelding van John

Zijn auto's met zo'n uitstoot tegenwoordig nog betaalbaar?

[/edit] 1.5 benzine met 198gr CO² uitstoot , kost +3300€ qua inschrijving.

4g63' 22:02
afbeelding van 4g63'

1.5 is er niet meer op voorzien om minder CO2 uit te stoten, heeft in C alleen maar nadelen op langere termijn qua roetvervuiling ed. Zijn er rond 1997 enthousiast mee begonnen maar uiteindelijk zelf mee gestopt. Wellicht door vervuiling in cilinderkoppen en nauwgezet onderhoud dat daarop diende te volgen, meestal na pakweg 200d km. Vriendjes kia zijn er wel op gestort en hebben nu bijna niks anders meer. Vele Europeanen zijn nadien gevolgd, ben zelf ook niet echt fan van mengsels zo arm mogelijk te maken om CO2 te drukken maar wel meer roet uit te stoten.

1.5 heeft nogal wat toeters om vermogen op te bouwen: turbo, 2 nokkenassen, hoge druk inspuiting, kleptiming en bende variabele lucht toestanden.
Als je al die beestjes eten geeft, heeft blokje, waaraan ze vanaf 2004 aan fijn polijsten, honger. Wetende dat men in 2004 zoveel mogelijk aluminium heeft weggehaald om vermogen te krijgen.
Origineel draait blokje 160pk dacht k, dus kleine 200gram is volgens mij normaal, hoeveel Europese blokken met 160pk uitstoten, zonder arm mengsel dan, weet k ni echt, volg k niet.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws