Hyundai zet dezer dagen in op de krachtigere motoversies. Eerder mochten we de i10 N-Line al aan de tand voelen en vandaag zet Hyundai de i20 N in de kijker. Geen slappe variant met wat extra opsmuk, maar wel het echte werk.
Hyundai is wel erg lang afwezig geweest in het segment van de B-klasse hot hatches. Een segmentje hoger zwaaien ze wel al langer met de i30 N, met de N van Nurburgring is dat een stevige topper. Nu is er ook een N-versie van de i20.
concurrentieel
De ingenieurs gooien er alvast niet naast, want de i20 N krijgt direct een 1.6 T-GDi onder de kap met een mooie 204 pk en 275 Nm. Met dat vermogen troeft hij de Volkswagen Polo GTI en Ford Fiesta ST af, die beide 200 pk hebben. Op prestatievlak legt Hyundai ook stevige cijfers voor. Zo haal je de 0-100 in 6,7 seconden en haal je een topsnelheid van 230 km/u. Hyundai voorziet launch control, al moet je dat wel zelf zien te combineren met de handgeschakelde zesversnellingsbak. Tijdens de schakelmomentjes is er rev-matches voor het nodige dotje tussengas.
De techniek voor de i20 N wordt gekopieerd uit de WRC. Ook het gewicht van 1.190 kilogram is hetzelfde als die rallywinner. Naast de aangepaste ophanging, remmen en stuurinrichting werd ook het onderstel bijgewerkt voor strakker rijgedrag. Optioneel kan je kiezen voor een mechanisch sperdifferentieel.
performance blue
Hyundai voert de N-behandeling door aan de buitenzijde. Daarbij krijgt de i20 N rode accenten en een Performance Blue-lak. Contrasterend daarmee zijn de matgrijze 18-inch velgen, de donkere achterlichten en grille. De sportafdeling rustte de wagen verder nog uit met een hoop spoilers. Ook aan de binnenzijde is de Performance Blue-lak terug te vinden.
Ze mogen de i20 dan nu al voorstellen bij Hyundai, hij zal pas bij de dealers staan in het voorjaar van 2021. Nog even wachten dus op de mogelijke vervanger van jouw Fiesta ST of Polo GTI.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 11 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 12 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden