Audi’s Quattro-vierwielaandrijving bestaat veertig jaar, en dat zet Audi Sport in de kijker. Jammer genoeg alleen in thuisland Duitsland, maar met een opvallende verschijning: de tot veertig stuks beperkte TT RS 40 Jahre Quattro.
De keuze voor een RS-model ligt voor de hand: sinds jaar en dag levert Audi ze standaard Quattro-vierwielaandrijving mee. Ook deze TT RS dus, die als 40 Jahre Quattro niets aan zijn karaktervolle vijfcilinder verandert ziet. Die produceert dus nog steeds 400 pk en 480 Nm, dat via een S Tronic-zeventraps naar de vier wielen gestuurd wordt. De sprint naar 100 km/u duurt eveneens 3,7 seconden, maar Audi verhoogde wel de begrensde topsnelheid. Niet langer 250 km/u dus, maar 280 km/u.
Verder krijgt deze 40 Jahre Quattro een witte koetswerkkleur mee, die gecombineerd wordt met een opvallende striping op de motorkap, flanken, dak en achterkant. Die verwijst naar de Quattro S1 die in 1987 Pikes Peak overwon. Een luchtsleuf in carbon op de motorkap moet voor extra ventilatie zorgen, terwijl de aerodynamica werd aangepast met onder meer een splitter, vaste achtervleugel en diffusor. Witte 20-duimsvelgen maken het visuele plaatje aan de buitenkant af.
Zwart-wit
In het interieur kan de kleine achterbank desgewenst vervangen worden door een verstevigingsbalk in carbon, die het gewicht met 16 kilogram doet afnemen. Het stuur krijgt een witte rechtuitmarkering, en wordt net als de deurpanelen met alcantara bekleed. De zetels krijgen een bekleding in zwart alcantara en leder met witte stiksels, terwijl die witte kleur en de striping van de buitenkant zich op het dashboard doorzet. Op de knop van de S Tronic kun je tot slot aflezen met welk van de veertig exemplaren van deze Audi TT RS 40 Jahre Quattro je onderweg bent.
Zoals gezegd moet je je naar Duitsland reppen als je interesse hebt. Je hebt er wel een stevig budget voor nodig: Audi vraagt 114.040 euro voor deze TT RS 40 Jahre Quattro.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 10 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 23 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden