McLaren heeft de volgende stap in haar toekomstplan voorgesteld. Met een nieuwe architectuur willen ze ervoor zorgen dat de supercars klaar zijn voor de elektrificatie.
McLaren heeft een nieuw lichtgewicht carbonvezel platform voorgesteld dat als basis zal dienen voor hun toekomstig elektrische modellen. Lichtgewicht is hier de belangrijkste term, want de bedoeling is om het extra gewicht van de elektrische aandrijving volledig te neutraliseren.
extreem gewichtsverlies
Het doel was ook om het gewicht van nieuwe modellen gelijk te laten lopen met dat van hun voorlopers. Dat is niet gelukt, maar ze zitten er wel maar 30 tot 40 kilogram af. Dat is niet veel, als je weet dat het hybride systeem van de P1 140 kilogram weegt.
McLaren gaat niet over één nacht ijs voor de ontwikkeling. In hun nieuwe Composites Technology Centre (MCTC) in Sheffield werd aandacht besteed aan de manier waarop het carbon wordt verwerkt. Door middel van software worden de ideale vorm en oriëntatie van het vel carbonvezel uitgezocht, zodat sterkte en gewicht geoptimaliseerd worden.
De nieuwe Monocell architectuur krijgt de codenaam PLT-MCTC-01 (Prototype Lightweight Tub, McLaren Composites Technology Centre, Number One) en is al sinds 2019 onderworpen aan allerlei tests. De komst van de nieuwe Monocell architectuur zou het aantal werknemers op de site in Sheffield laten stijgen van 60 nu naar 200 bij he begin van de productie.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 17 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden