Dan maar zo: Volkswagen Golf GTE HyRACER onthuld

Volkswagen Golf GTE HyRACER

In een normaal 2020 had Volkswagen het doek van de Golf GTE Hyracer getrokken in het bijzijn van vele fans op het Wörtherseetreffen, traditioneel een grote bijeenkomst voor Volkswagenfans van allerlei pluimage.

Maar iedereen moet in zijn kot blijven, dus moest de lancering digitaal, in het bijzijn van wat hoge VW-bonzen. De Golf GTE HyRacer is een hybride (HY) Racer, op basis van de huidige Golf GTE. Traditiegetrouw zijn een aantal stagiairs een paar weken of zelfs maanden in de weer geweest om deze HyRacer vorm te geven. Daarbij hebben ze vooral aandacht besteed aan de bodykit die de wagen siert.

Volkswagen Golf GTE HyRACER

Die bodykit maakte de nieuwe Golf zowat 8 centimeter breder, terwijl de ontwikkelaars hem ook nog eens 4 centimeter dichter bij de grond zetten. Een dikke diffusor achterin krijgt centraal geplaatste uitlaateindes. Bovenop in de nieuwe dakspoiler werd een derde remlicht dat recht uit de Volkswagen Arteon werd geleend.

Volkswagen Golf GTE HyRACER

Binnenin is het opvallendste item het sportstuur met startknop en blauwe centermarkering, al geven ook de Alcantara zetels je het idee dat je in een TCR Golf terecht gekomen bent. Dat gevoel verdwijnt echter direct als je de koffer opent en twee e-scooters en bijhorende laadpunten vindt, want die e-scooters waren natuurlijk ideaal om op het terrein van Wörtherseetreffen rond te cruisen. De rest van de bagageruimte wordt opgevuld door een subwoofer.

Volkswagen liet de Golf GTE HyRacer zijn hybride aandrijving behouden maar schroefde het vermogen op naar 252 pk, ongeveer 50 stuks meer dan er in een orginele GTE zitten.

Auteur: Auteur: Sven
Reacties: 6 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
Yannick 08:13
afbeelding van Yannick

heb zo'n 1.4 passat GTE en verbaasde mij erover dat ze bij chiptuners daar tot 290 pk uit kunnen trekken. Nu ik doe dat nooit maar vind het toch sterk. Vraag me af hoe dat kan en of ze dan enkel aan de benzine motor prutsen...

Techno Patat 17:19
afbeelding van Techno Patat

Normaal meten Tuners enkel het benzine vermogen. Het gecombineerd vermogen is niet van tel want aan die electromotoren kunnen ze inderdaad niet komen :)!

Adriaan 22:46
afbeelding van Adriaan

290pk lijkt me toch best wel veel enkel met chiptuning. Andere turbo, wat aanpassingen aan uitlaat en weet ik veel wat nog ja zeker. Maar zo met een simpele herprogramatie lijkt me dat toch behoorlijk hoog.

ted 15:57
afbeelding van ted

De reden dat dit kan is eigenlijk vrij simpel, ik zal het uitleggen.
de GTE heeft een 150pk 1.4 bezine motor en een 102 pk elektromotor.
Het is dan al gek dat je gecombineerd maar 204 pk krijgt...
Volkswagen zet in de GTE stand(sport) de 150 pk bezinemotor op 100% vermogen en de elektromotor maar op 50% vermogen, waarom? omdat hij op volle 100% sneller is dan de GTI. dit kan volkswagen natuurlijk niet maken tegenover hun GTI rijders.
Dus wat de tuners doen is simpelweg de elektromotor op 100% zetten en dan nog 20-30pk bij de bezinemotor flansen en dan heb je 290pk met een 0-100 tijd van 5.5 seconde!
Het is ook niet schadelijk voor je accu en motor want die doen niet meer dan als je gewoon e-mode rijd.

Adriaan 13:59
afbeelding van Adriaan

150pk en 102pk op het vliegwiel, dan is 204pk op de wielen niet zo absurd. Nuja, ik heb altijd wat problemen gehad met giga hoge pk cijfers van de gemiddelde chipboer, aangezien ze altijd wiel-pk meten met hun test bank, vergelijken met cijfers van de fabrikant, maar die geven dan meestal vliegwiel-pk's. Of iemand heeft zijn testbank afgesteld met ne factor zoveel om dat "bij te werken" of ergens is iets fout gegaan in de vertaling...

Ted 11:43
afbeelding van Ted

Verder niet veel verstand van hoe ze gemeten hebben, maar wat ze zeggen moet wel waar zijn want de golf 8 GTE is ook verkrijgbaar in 204 of 245 pk... die gebruikt precies dezelfde aandrijving als de 7 GTE. Ik geloof niet dat vw de electromotor zelf zou gaan opvoeren, ze zijn altijd super safe met hun afstelling.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws