Nieuwe Mercedes S-Klasse eerste auto met "achterbankairbag"

Mercedes S-Klasse 2020

Druppeltjesgewijs lost Mercedes info over haar nieuwe generatie S-Klasse die begin september het levenslicht mag zien. Vandaag spitsen ze zich toe op de veiligheid in de nieuwe luxesedan. Met de komst van achterbankairbags als nieuw sierstuk. Want waarom zou enkel de chauffeur bij een crash gehuld mogen worden in een zachte cocon van explosief stof?

Op de driepuntsgordel na werd zowat elk veiligheisnufje dat je vandaag kent voor het eerst in productie genomen op de Mercedes S-Klasse. Het vlaggenschip van het merk met de ster staat dan ook synoniem met technologische innovaties. De nieuwe generatie die in september wordt gelanceerd wil net zoals zijn voorgangers bakens verzetten op het vlak van veiligheid voor inzittenden. Niet enkel met een plethora een camera's en systemen maar ook met een fysieke airbag. Jep, eindelijk krijg je als passagiers achteraan een airbag voor je neus.

Ter bescherming van rondvliegende champagne

Want laat ons eerlijk zijn, eigenlijk is het hallucinant dat het in 2020 nog geen vanzelfsprekendheid is dat er een "frontale" airbag in auto's zit voor passagiers achteraan. De nieuwe S-Klasse wil die fout rechtzetten met een soort van U-vormige airbag. Die moet het hoofd van de passagier achterin beschermen bij een frontale klap. Niet enkel voor de klap zelf maar ook van rondvliegende voorwerpen. Champagneglazen, bijvoorbeeld. Daarenboven weten sensoren wanneer een kinderzitje wordt vastgeklikt Zodat de airbag niet af zal gaan bij een ongeluk.

Al houdt de veiligheidspret daar niet op, want de ingenieurs gingen ook nog eens loos op het vraagstuk: "hoe beschermen we passagiers het best op een impact van de zijkant?". Het antwoord? Dat heet Pre-Safe Impulse Side function. Een systeem dat al bestond op E-Klasse maar nu nog wat dieper wordt uitgewerkt voor S-Klasse. Simpel gezegd fungeert de S-Klasse als de vader die zijn kind wegduwt van het gevaar en zelf de impact trotseert. Dit doet de S door bij een aanrijding in de flank de rijhoogte aan die kant met de luchtkussen in één klap te verhogen. Daardoor wordt de klap opgepakt door de sterke onderstructuur van de auto. Airbags aan de zijkant van de stoel duwen je dan weer naar het midden van de cabine waardoor je verder weg bent van het gevaar.

Op 2 september wordt de nieuwe generatie S-Klasse wereldkundig gemaakt.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws