Naast een dieselmotor voegt Audi nu ook een benzinevariant toe aan de SQ7 en SQ8. Zij krijgen uiteraard een variant van de 4.0 V8 TFSI onder de kap gelepeld.
Tot voor kort bood Audi alleen maar een dieselmotor aan in zijn SQ7 en SQ8. Die hebben een 4.0 V8 TDI onder de kap, die met 435 pk en 900 Nm niet om vermogen verlegen zitten. Het past in de Audi-strategie om meer S-modellen over te laten stappen op een zelfontbrander en op die manier zijn CO2-uitstoot in Europa naar beneden te krijgen.
Toch blijkt er nog steeds veel vraag naar benzineversies zo blijkt. Vanaf de herfst kun je de SQ7 en SQ8 dan ook als benzine bestellen. Beide exemplaren krijgen een 4.0 V8 TFSI van 507 pk en 770 Nm. Daardoor sprinten beide kolossen naar 100 km/u in 4,1 seconden en gaan ze door tot een begrensde topsnelheid van 250 km/u.
Het vermogen gaat via een achttrapsautomaat naar de vier wielen. Standaard monteert Audi adaptieve luchtvering en meesturende achterwielen. Actieve antirolstangen en een sperdifferentieel zijn optioneel. De omschakeling naar benzine jaagt het verbruik en de uitstoot natuurlijk de hoogte in: Audi geeft 12 l/100 km en 276 g/km op voor de SQ7, en een grammetje minder voor de SQ8. Beide modellen zijn vanaf de herfst te bestellen.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 8 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 11 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 14 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 14 uur geleden