Met de komst van een nieuwe generatie Mercedes S-Klasse om de hoek neemt Lexus het zeker voor het onzekere. Een opgefriste versie van de LS moet het Japanse alternatief voor de gevestigde Duitse waarden beter in de verf zetten. Twijfelachtige luchtsleuven op de flank inclusief!
Hebben we het over limousines, dan denk je bijna automatisch aan de Duitse 3: Mercedes S-Klasse, BMW 7 Reeks, Audi A8. Terecht. Want in Europa hebben andere inzendingen nog geen deukje kunnen maken in de verkoop van die Duitse edellieden. Toch zijn er merken die stug volhouden om een alternatief aan te bieden. Denk maar aan Jaguar en de XJ maar ook aan Lexus en de LS.
Lexus LS Type-R?
Die LS ging in 2017 aan zijn vijfde generatie, waardoor Lexus het nu tijd vindt voor een opgefriste versie. De nakende komst van een nieuwe generatie Mercedes S-Klasse heeft daar zonder twijfel iets mee te maken. Toch spant Lexus niet alle spierballen op, want de LS facelift verschilt visueel weinig van zijn basis. Zo zijn er subtiel aangepaste koplampen en een radarsensor in de grille die voortaan zijn eigen sproeiers krijgt. Kwestie van ten alle tijden gebruik te kunnen maken van die radar.
Nieuwe bumpers rondom maken tenslotte het plaatje af. Of toch niet helemaal, want de hybrideversie pronkt op de persplaatjes met eigenaardige koelsleuven op de flank. Verluchtingsgaten die je eerder op een Honda Civic dan een Lexus LS verwacht. We zijn alvast benieuwd wat de technische reden is voor de plaatsing hiervan.
Luxesloep
Ook het interieur kent geen grote evolutie. Eerder subtiele updates. Zo is er een digitale achteruitkijkspiegel en een dashboard met wat meer fysieke knopjes voor het bedienen van de stoel- en stuurverwarming. Het 12.3-duims infotainmentscherm is aanraakgevoelig en herbergt Android Auto en Apple CarPlay. Achteraan zit je nog steeds zoals een keizer, in absurd comfortabele captain chairs.
Dat comfort zal je trouwens extra merken tijdens het rijden. Want hoewel de visuele veranderingen beperkt blijven, werd er serieus wat werk gestoken in het rijgedrag van de LS. Zo werd de adaptieve ophanging opnieuw gekalibreerd en werden de ophangingspunten van de motor vernieuwd. Daardoor zou er minder trilling de cabine binnen mogen komen. Ongeacht dat je nu op weg bent met de LS 500h hybride of de LS 500 met V8.
Dit najaar trekt de LS facelift naar Japan, de rest van de wereld moet wachten tot begin 2021.
Recente reacties
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 2 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 5 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 5 uur geleden
BAM!: Tesla Model 3 Performance is hier (2024)
Ziet er beter uit dan die extreem saaie instappers. ook lijken de zetel beter het zitvlak is wat...
Door kevin 9 uur geleden