Kia heeft zijn compacte Rio een facelift gegeven. Die introduceert niet alleen een opgefrist design, maar geeft de B-segmenter ook een stevige technologische update. De Koreaan krijgt onder meer extra rijhulp en zijn eerste milde hybride.
De vierde generatie van de Kia Rio verscheen in 2017 op de markt en is dus na drie jaar aan een tussentijdse facelift toe. Visueel krijgt die geen echt ingrijpende wijzigingen mee: de meeste nieuwigheden zitten onderhuids. Zo noteren we een update op vlak van rijhulp en de introductie van de eerste milde hybride met benzinemotor in een Kia.
In het vooronder krijgt de 1.0 T-GDi, de kleine driepitter, een “EcoDynamics+”-logo opgekleefd. Een alternator/starter zorgt voor een klein duwtje in de rug van de benzinemotor bij het accelereren en voedt een kleine 48-voltbatterij bij het uitbollen. Volgens de NEDC-cyclus moet dat een brandstofbesparing opleveren van 8,1 tot 10,7 procent, aldus Kia.
De EcoDynamics+-versie is beschikbaar met 100 en 120 pk, en krijgt een “clutch-by-wire"-koppeling mee, die de mechanische link vervangt door een elektronische. Verder is er nog een 1.0 T-GDi zonder elektrohulp, die zijn manuele vijfbak inruilt voor een zesbak. Deze 100 pk-versie kan voortaan ook met de zevenbak met dubbele koppeling worden gecombineerd. De atmosferische 1.2 van 84 pk blijft in het gamma, maar werd eveneens vernieuwd.
De rijhulp van de Kia Rio wordt onder meer uitgebreid met fietserherkenning, een dodehoekwaarschuwing en een adaptieve cruisecontrol. Het infotainment wordt een duim groter en heeft voortaan een scherm van 8 duim. De connectiviteit krijgt tegelijk een stevige boost. Het ontwerp krijgt tot slot een aangepaste snuit, met onder meer standaard led-koplampen, nieuwe koetswerkkleuren en velgdesigns. Binnenin worden de materialen opgewaardeerd en kan ook de passagierszetel voortaan in de hoogte worden versteld.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 22 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 1 dag geleden