Terwijl in India vorige maand geen enkele auto werd verkocht en in België de inschrijvingen terugvielen met 90%, noteert Volvo in China een verkoopgroei tegenover april 2019. Een belangrijk precedent voor de autosector.
We schreven het al eerder en we zeggen het nog eens: Volvo mag je gerust zien als de glazen bol die zegt wat er de komende maanden gaat gebeuren voor de Europese auto-industrie. Want dankzij de nauwe banden met China (lees: Chinese ouders (Geely) en merendeel van de verkoop op Chinese markt), loopt het Zweedse merk enkele maanden voor op de meeste Europese automerken. Simpelweg omdat het bedrijf veel sneller met de verregaande gevolgen van het Corona-virus werd geconfronteerd. Goed nieuws alvast: want in China verkocht Volvo vorige maand meer auto's dan tegenover april 2019.
Onbekende variabele
Dat is frappant. Want nu de verkoop- en inschrijvingscijfers over de gehele wereld naar boven komen blijkt dat de autoverkoop in vrije val is. -90% in België en in Iran werd vorige maand zelfs geen enkele (!) auto verkocht. In China is het "gewone" leven echter al enkele weken terug opgestart. Dat laat zich ook merken in verkoopcijfers. Zo verkocht Volvo in april van dit jaar 14.724 auto's in China. Dat is zo maar even 20.8 procent meer vergeleken met dezelfde maand in 2019. Of dat wil zeggen dat het Volvo terug voor de wind gaat? Niet helemaal. Want tel je er de globale cijfers bij, dan verkocht Volvo in april 2020 43.8% minder auto's tegenover het jaar voordien. Waarbij vooral Europa (-66.8%) roet in het eten wist te gooien.
Toch kan de terug opgestarte autoverkoop in China ons veel leren. Zo staat de teller voor Volvo in China momenteel op 15.6% minder auto's verkocht in de eerste vier maanden tegenover die van vorig jaar. Ontwaakt de wereld in navolging van China uit de lockdown. Dan is het niet onrealistisch dat alle automerken het jaar kunnen afsluiten met een relatief beperkt verkoopverlies. Al mag een lockdown-herval op wereldwijde schaal natuurlijk geen stok tussen de wielen steken. En net die onbekende variabele maakt zowat alle autobouwers momenteel zeer zenuwachtig.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 5 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 5 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 22 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden