Blij dat we in coronatijden nog eens wat klassiek autonieuws kunnen schrijven. Na de A3 Sportback heeft Audi nu ook de A3 Berline voorgesteld. De compacte sedan beent in lengte moeiteloos de eerste generatie Audi A4 bij.
De nieuwe Audi A3 Berline meet in totaal 4,50 meter, en is daarmee 4 centimeter langer dan zijn voorganger en 15 centimeter langer dan de nieuwe A3 Sportback. Zijn voorganger leek al op een A4 die nog een groeischeut moest krijgen, maar dit nieuwe model is de puberfase nu echt voorbij: op 2 centimeter na is de A3 Berline even lang als de eerste generatie Audi A4.
Scherper en digitaler
Visueel neemt de A3 Berline de stijl over van de Sportback. Dat betekent een breed uitgesmeerd Singleframe-radiatorrooster, toegeknepen matrix-ledkoplampen die wat tranen in de hoeken, iets bredere heupen en scherpe lijnen rondom. Aerodynamisch werd hij geoptimaliseerd, met de strengere uitstootcijfers en dus een zo laag mogelijk verbruik in het achterhoofd.
Ook binnenin herkennen we de verwantschap met de A3 Sportback. Het dashboard is iets naar de chauffeur gericht en wordt gedomineerd door schermen. Het centrale infotainmenttouchscreen is 10,1 duim groot, het standaard digitale instrumentenpaneel 10,25 duim. Dat laatste kun je upgraden naar een personaliseerbaar scherm van 12,3 duim. Een head-updisplay is optioneel.
Geen verrassing: het infotainmentsysteem krijgt een flinke upgrade en kan net als in de Sportback rekenen op een verbeterde werkingssnelheid, uitgebreidere connectiviteit en vloeiendere smartphone-integratie. Een programmeerbare sleutel onthoudt je voorkeuren van zetelpositie, airco en radiozender. Digitale radio is overigens standaard. Ook de rijhulp is mee met zijn tijd, net als in de A3 Sportback.
Motoren
Onder de motorkap demarreert de nieuwe Audi A3 Berline met een benzine en een diesel. De benzinemotor is de 1.5 TFSI van 150 pk. Die komt met een manuele zesbak, maar is er ook met een S Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. In dat laatste geval wordt hij een milde hybride met 48-voltcircuit. De diesel is de 2.0 TDI van 150 pk, in combinatie met de S Tronic-zevenbak. Later volgen er nog een 1.0 TFSI-driecilinder met 110 pk (met manuele zesbak of als milde hybride met S Tronic) en een 2.0 TDI met 116 pk (met manuele zesbak).
Prijzen
Bestellen kun je de nieuwe Audi A3 Berline vanaf eind deze maand. De eerste exemplaren worden normaal gezien deze zomer geleverd. De vanafprijs ligt voorlopig op 29.600 euro (voor de 35 TFSI met 150 pk). Wanneer de 1.0 TFSI met 116 pk volgt, daalt de vanafprijs naar 27.200 euro. Zijn directe concurrenten kosten iets meer: de BMW 2 Reeks Gran Coupé begint vanaf 30.150 euro, de Mercedes CLA vanaf 30.855 euro. De A Klasse Berline heeft een lager prijskaartje: 28.314 euro.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 22 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden