
Het zal wellicht aan ons liggen, maar met deze stralende lentedagen die we noodgedwongen binnen moeten doorbrengen, surfen we vaker naar cabrio’s. Daarbij viel ons iets op: de Audi S5 Cabriolet heeft een TFSI onder de kap. Waarom dat vreemd is?
Daarvoor moeten we even terug naar vorig jaar. Toen kondigde Audi aan dat zijn S5 Coupé en S5 Sportback in Europa overschakelden op een TDI, door de WLTP-cyclus en strengere CO2-normen. Daarmee traden ze in de voetsporen van de SQ5, de S6 en S7, die iets daarvoor een zelfontbrander gingen gebruiken.

Over de S5 Cabriolet deden ze in Ingolstadt in hun persmededelingen wat vaag, ook bij de facelift van de A5 en S5 die afgelopen najaar werd aangekondigd. Tot nu, wanneer de gefacelifte A5 Cabriolet en S5 Cabriolet gecommercialiseerd worden. Geen 3.0 V6 TDI van 347 pk onder de motorkap, zo blijkt, maar een 354 pk sterke 3.0 V6 TFSI.

Officieel luidt de uitleg van Audi dat de romige benzinemotor beter past bij het cruisekarakter van de S5 Cabriolet. Al vermoeden wij dat er klantenvraag ook voor iets tussen zit. Toch blijven de S5 Coupé en Sportback bij ons nog wel uitsluitend met de TDI verkrijgbaar. Alleszins: de Audi S5 Cabriolet is vanaf nu te bestellen voor 75.380 euro.
Recente reacties
Officieel: SsangYong Torres EV zoekt het trapje hoger (2022)
Beste Twan. Ik denk dat kenners Ssangyong wel naar waarde weten te schatten. Maar voor de...
Door Polle 1 dag geleden
Officieel: SsangYong Torres EV zoekt het trapje hoger (2022)
Ik heb al verschillende auto's gehad waaronder Fiat, Simca, Volvo, Citroen, nu rijd ik al 17 jaar...
Door Twan 2 dagen geleden
Optiefans: Dit kost de ideale Mercedes C-Klasse (2022)
Ik had het eigenlijk over controle door bevoegde instanties. Een dealer gaat dat zeer...
Door Jos D. 2 dagen geleden
Optiefans: Dit kost de ideale Mercedes C-Klasse (2022)
Dealers kunnen het uitlezen ofdat de software is aangepast of niet. Als je blok of turbo in de soep...
Door Techno Patat 2 dagen geleden