BMW en Toyota zijn tegenwoordig dikke maatjes. Dat bracht ons eerst de Z4 en Supra op, nu focussen beide merken op waterstof. Voor BMW betekent dit dat we in 2022 een X5 FCV mogen verwelkomen. Al zal die wel i Hydrogen NEXT gaan heten... want marketing.
Op één paard wedden is nooit een goed idee. Dat weten ze ook bij BMW. Maar hoe zal de toekomst er voor de auto uit gaan zien? Het is een vraag die - als je niet Tesla heet - voor de nodige hoofdpijn zorgt. BMW is van mening dat het vooral haar klanten wil laten beslissen. Door zoveel mogelijke aandrijflijnen aan de man te brengen. En ja, daar hoort ook waterstof bij.
Check hier onze video over BMW's waterstofplannen:
Toyota oké... maar BMW?!
Nu, zeg je waterstof, dan denk je eerder Toyota (Mirai), Hyundai (Nexo) of zelfs Honda (Clarity), dan BMW. Toch mag het Duitse merk zich gerust in dat lijstje thuis zetten, hoewel het momenteel geen waterstofauto in haar cataloog heeft staan. BMW presenteerde namelijk al in 1979 de 520h, een 5 Reeks op waterstof.
Het Duitse merk kwam echter nooit zo ver om een wagen op waterstof in serieproductie te nemen. Er waren beperkte reeksen, dat wel, maar ééntje met de nodige marketing achter zijn bips, die was er nog niet. Daar moet in 2022 verandering in komen, wanneer BMW de i Hydrogen NEXT zal lanceren.
X5 Fuel Cell
Die i Hydrogen NEXT is geen compleet nieuw model maar rolt wel op de architectuur van de X5. Gezien die basis neemt de waterstofauto ook grotendeels de vormgeving over. Met blauwe accenten en wat toegeslagen bumperwerk als weggeefdetails. Onderhuids wordt de benzine-of dieselmotor natuurlijk wel ingeruild voor een elektromotor.
Jawel, geen schrijffout. Want een waterstofauto is in essentie een elektrische auto. Alleen haalt die geen energie uit een accu maar wel uit een tank met waterstof. In de X5 met waterstofkracht zou het over zo'n 6 KG aan waterstof gaan. Een range geeft BMW nog niet, al gokken wij op zo'n realistische 500 kilometer. Opladen, dat is dan weer op een minuutje of 4 gepiept.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 9 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden