Officieel: Koenigsegg Gemera is absurde vierzitter met driecilinder (2020)

Koenigsegg Gemera 2020

Nee, Koenigsegg is niet plots de pedalen kwijt en waagt zich derhalve aan een economisch karretje. Want hoewel de Gemera plaats heeft voor 4 en voortgedreven wordt door een driecilinder... is de hypercar wel 1.700 pk sterk. Met dank aan drie extra elektromotoren. Dat zien we een Opel Karl nog niet snel doen.

Dat Zweedse hypercarbouwer Koenigsegg iets compleet waanzinnig in petto had voor het autosalon van Genève, dat moeten we nu digitaal ontdekken. Al doet dat nog steeds geen afbreuk aan de Gemera, Koenigsegg's nieuwste auto die meteen te boek staat als de meest praktische ooit van het Zweedse merk.

Verfrissend Zweeds

Vrees echter niet, want Koenigsegg heeft niet plots een rivaal voor de Citroën Berlingo ontwikkeld. Nee, de Gemera is zo uniek als een... tja... Koenigsegg! Te beginnen met het uiterlijk. Onmiskenbaar Koenigsegg maar verfrissend, want alle auto's die het merk tot nog toe op de markt bracht waren eigenlijk variaties op de originele CCX

Koenigsegg Gemera 2020

Deze Gemera krijgt zijn eigen looks. Simpelweg omdat deze auto uit gaat van vier zitplaatsen. Ziet het dan ook een beetje als een Ferrari FF op steroïden. Die steroïden worden verzocht door de aandrijflijn, bestaande uit een 2-liter driecilinder benzine. Geen vrees, die krijgt heus wat hulp...

Wowzers

Want hoewel zo'n 2-liter driecilinder best tot zijn recht kan komen in een Ford Fiesta ST... verwacht je natuurlijk wel wat meer in een Koenigsegg. De benzinedrinker krijgt dan ook hulp van 3(!) elektromotoren. Twee op de achteras en eentje op de vooras. Systeemvermogen? 1.700 pk en 3.500 Nm koppel. Wowzers.

Koenigsegg Gemera 2020

Een sprint naar de honderd moet daardoor mogelijk zijn in 1.9 seconden en ook de top van 400 km/u is simpelweg impressionant. Met een oplage van amper 350 stuks belooft deze Gemera nu al hyperexclusief speelgoed te zijn.

Koenigsegg Gemera 2020

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
BACO 10:45
afbeelding van BACO

Ik maak het nog wat impressionanter: dit artefact geraakt 950km ver op een brandstoftank van 75l (+ batterij kracht), met andere woorden 7.9l/100km. Bovendien mixted fuel 3 cilinder motor van ... 70kg, kan veel brandstoffen aan. Ik vind dit een estetisch en vooral mechanisch kunstwerk, Hypercar concurrenten; jullie staan op achterstand !

Adriaan 14:50
afbeelding van Adriaan

En het feit dat dit over een nokkenassen loze motor gaat vind ik ook best wel impressionant.

4g63 17:29
afbeelding van 4g63

Nokkenas loze motor, vertel, eentje met onderliggende ipv bovenliggende owv het zwaartepunt da snap k, en eentje met tandwiel ipv ketting of riem bestaat ook. Motor zonder nokkenas da's science fiction voor mij. Op basis van counter met gradenverdeling op krukas dan? Op die graden inspuiten en op die graden uitlaatklep open?

Techno Patat 19:50
afbeelding van Techno Patat

Er is een uitgebreide video over te vinden op Youtube die ik enkele jaren geleden bekeken heb. Ik dacht dat het hydrolisch of zelfs electrisch bediende kleppen waren.
De technologie staat nu zo ver dat ze de kleppen variabel kunnen regelen met een mini motortje per klep ipv 1 as.

Klinkt natuurlijk zalig, kan je heeeel veel mee spelen. Maar in hoeverre dat de betrouwbaarheid parten speelt op de hogere kilometer standen zal de tijd uitwijzen.

Feit is wel dat het zoals Baco zegt technologische meesterwerkjes zijn die Koningseitjes!

Adriaan 22:06
afbeelding van Adriaan

FreeValve heet het dochter bedrijf van koenigsegg, die voor de technologie zorgt. Moet je eens opzoeken ;)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws