Na een carrière van acht jaar stuurt Audi zijn A3 Sportback op welverdiend pensioen. Zijn opvolger maakt uiteraard gretig gebruik van de technologie en motoren die de Volkswagen Golf, Seat Leon en Skoda Octavia introduceerden.
Want uiteraard is deze Audi opnieuw technisch verwant met zijn Duitse, Spaanse en Tsjechische stalgenoten. Het MQB-platform is dus identiek. De nieuwe A3 Sportback is met 4,34 meter nipt groter dan zijn voorganger. Dat verschil zit vooral in het koetswerk, want de wielbasis blijft met 2,64 meter ongewijzigd. Ook de kofferruimte verandert met 380 liter niet.
Visueel krijgt de nieuwe Audi A3 Sportback wel het drukkere en scherpere lijnenspel mee van de rest van het gamma uit Ingolstadt, met agressief getekende bumpers, led-koplampen, enzovoort. Binnenin zet het drukke lijnenspel zich voort, en herkennen we onder meer het lichtjes naar de bestuurder gekantelde dashboard uit de Q3 en Q3 Sportback.
Nog geen hybride
Ook hier doet de digitalisering zijn intrede, met een infotainmentscherm van 10,1 duim en een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 duim. We noteren onder meer spraakherkenning, dat later wordt uitgebreid met Amazon Alexa. De rijhulp gaat door de modelwissel mee met zijn tijd, met uitgebreide radars, sensoren en camera’s voor een amalgaam aan parkeer-, file- en manoeuvreerhulp.
Onder de motorkap begint de nieuwe A3 Sportback al met al bescheiden aan zijn carrière: debuteren doet deze Audi met een 1.5 TFSI van 150 pk aan benzinekant (35 TFSI), en een 2.0 TDI met 116 en 150 pk (30 TDI en 35 TDI) aan dieselzijde. Schakelen doe je met een manuele zesbak of met een S Tronic met dubbele koppeling en zeven verzetten, die net als in bijvoorbeeld de Golf een veel kleinere keuzehendel krijgt. Later volgt er nog een 1.0 TFSI-driecilinder met 110 pk (30 TFSI) en onder meer een milde hybride 1.5 TFSI. Een plug-inhybride met twee vermogensversies en een versie op CNG staan eveneens op het programma.
Prijzen
Optioneel is er een adaptief onderstel dat de rijhoogte met 10 millimeter verlaagt. Kies je voor het sportonderstel of de S Line-uitvoering, dan zakt de A3 Sportback 15 millimeter door de knieën. Achteraan monteert Audi een torsieas op versies met minder dan 150 pk, en een meerarmige achteras op versies vanaf 150 pk.
De nieuwe Audi A3 Sportback is te bestellen vanaf deze maand, met de eerste exemplaren in de showroom vanaf mei. Voorlopig ligt de vanafprijs voor de benzineversie op 28.500 euro (35 TFSI) en voor de dieselversie op 27.850 euro (30 TDI). Als de 30 TFSI met driepitter verschijnt, dan zakt de basisprijs naar 26.100 euro. Een speciale “Edition One”-reeks is voorzien voor de lancering.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 17 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden