Na heel wat teasers heeft Skoda eindelijk het doek gehaald van de nieuwe Octavia RS. Die gaat voortaan als iV-plug-inhybride door het leven en krijgt de aandrijflijn van de Golf GTE, goed voor 245 pk.
Dat betekent dus dat de Octavia RS iV een 1.4 TSI-turbobenzine in het vooronder krijgt. Die is goed voor 150 pk en wordt gecombineerd met een elektromotor van 85 kW (115 pk) en 330 Nm. Het gecombineerde vermogen komt uit op 245 pk en 400 Nm. Dat vermogen gaat via een DSG-versnellingsbak met zes verzetten naar de voorwielen.
Opmerkelijk: de sprint naar 100 km/u duurt iets langer dan in de vorige RS245: geen 6,7 seconden meer, maar 7,3 seconden. Ook de topsnelheid komt met 225 km/u lager te liggen dan voordien. De batterij heeft een capaciteit van 13 kWh en moet deze Octavia RS iV volledig elektrisch zo’n 60 WLTP-kilometer ver brengen. De CO2-uitstoot komt uit op 30 g/km volgens diezelfde WLTP-cyclus.
Visueel herken je de Skoda Octavia RS iV uiteraard aan zijn dikkere bumpers en spoilerwerk met zwarte accenten, en standaard 18-duimsvelgen met rode remklauwen. Optioneel voorzien de Tsjechen 19-duimers. Ook binnenin domineert zwart, met sportzetels die optioneel kunnen worden vervangen door exemplaren in alcantara. RS-logo's moeten je uiteraard herinneren aan de uitvoering van de Octavia waarin je je bevindt.
Tegelijk met de informatie over de RS iV lost Skoda nog details over de gewone plug-in-Octavia. Die combineert een minder krachtige 1.4 TSI-benzinemotor met dezelfde elektromotor en batterij, en is daardoor 204 pk sterk. Hij moet eveneens WLTP-cijfers van 30 g/km en een rijbereik van 60 kilometer voorleggen. Deze zomer komen er ook nog twee milde hybrides bij in het Octavia-gamma. Die krijgen een E-Tec-logo en combineren respectievelijk een 1.0 TSI van 110 pk en een 1.5 TSI van 150 pk met een 48-voltcircuit.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 23 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden