Een jaar geleden pakte Citroën uit met de Ami One Concept, een elektrische brommobiel en de Franse interpretatie van micromobiliteit. Nu bevestigt het merk dat de Ami effectief in productie gaat.
Frankrijk is natuurlijk de uitvinders van de brommobiel, dus hoeft het eigenlijk niet te verrassen dat uitgerekend dat land met een elektrische interpretatie ervan op de proppen komt. Citroëns productieversie van de Ami One is – hoe kan het ook anders? - een compacte tweezitter geworden. 2,41 meter lang en 1,39 meter breed om precies te zijn.
De Ami heeft een elektromotor van 8 pk, die zijn energie haalt uit een batterij van 5,5 kWh. Het moet deze Citroën 70 kilometer ver brengen. Opladen aan een klassiek stopcontact duurt volgens de Fransen “even lang als een smartphone opladen”, oftewel drie uur. De topsnelheid is begrensd op 45 km/u.
Dat zorgt ervoor dat je voor deze Citroën Ami in principe geen rijbewijs nodig hebt. Citroën mikt dus op jongeren en senioren, en voorziet verschillende manieren om ze ermee te laten rijden. Via een huurformule, via autodeelsystemen, of via de klassieke aankoop. Reken dan op zowat 7.000 euro.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 1 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 1 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 18 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 21 uur geleden