Officieel: Hyundai i30 aan de facelift (2020)

-

De Hyundai i30 is in het midden van zijn leven en dat betekent dat de Koreaan recht heeft op wat botox hier en daar met daarbovenop wat nieuwe technologie.

Hyundai zal op het autosalon van Genève de vernieuwde i30 voorstellen. Met de facelift trekt het merk hem weer bij met de rest van het gamma. Niet dat het design verouderd was, zo'n i30 komt nog altijd erg fris voor de dag. Dat komt omdat de wagen eigenlijk pas in 2017 op de wegen verscheen.

V-vorm

Het meest opvallende aan de nieuwe i30 is zijn gewijzigde snoet. De bredere grille krijgt een andere opvulling en ook de koplampen werden aangepast. Optioneel krijg je LED technologie op die lampen, de dagrijverlichting zit er standaard in, met een scherpe hoek. De achterbumper van de i30 wordt ook aangepast en ook hier zit een V-vorm in de nieuwe achterlichten. Tegelijk met de vernieuwde buitenzijde zijn er ook drie nieuwe lakkleuren beschikbaar; Dark Night, Sunset Red en Silky Bronze.

Hyundai i30 facelift (2020)

Wie graag een dynamisch ogende i30 wil, kan daarvoor al langer terecht bij de N Line. Sinds de facelift kan je die versie ook krijgen in de breakversie van de i30. Hyundai werkte de N Line versies bij, zodat ze voortaan iets agressiever overkomen in voor- en achterbumper.

Hyundai i30 facelift (2020)

Binnenin zien de ventilatiemonden er anders uit en zie je het infotainmentscherm groeien van 8 naar 10,25 inch. Tegenwoordig wordt dat scherm vergezeld van een 7 inch groot digitaal instrumentenpaneel achter het stuur.

anderhalve liter

Hyundai maakt bij de facelift ook werk van een modernisering van het motorenaanbod. Voor het eerst krijgt de i30 de nieuwe atmosferische 1.5 benzinemotor met 110 pk en 144 Nm onder de kap. Die wordt standaard aangeboden met manuele zesbak. De 1.0 T-GDi met 120 pk en 172 Nm schurkt daar tegenaan, maar is naast de manuele zesbak ook verkrijgbaar met een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Net zoals bij de pas voorgestelde i20 kan je de 1.0 T-GDi ook met 48v mild hybrid technologie krijgen. Bovenin het gamma - los van de i30 N - is er ook een wissel; de 1.4 T-GDi met 140 pk maakt plaats voor een 1.5 T-GDi met 150 pk en 253 Nm.

Hyundai i30 facelift (2020)

De diesel is ook nog altijd te verkrijgen in de i30. Zo is er een 1.6 CRDi met 115 pk, vijf meer dan voor de facelift. De 136 pk-versie van de 1.6 CRDi is ook te verkrijgen met mild hybrid techniek.

Het speciale aan de mild hybrid versies is de mogelijkheid tot keuze van een Intelligent Manual Transmission (iMT), een mauele versnellingsbak die wordt losgekoppeld zodra je het gaspedaal loslaat en zo de belasting op de motor vermindert.

Hyundai i30 facelift (2020)

De aanpassingen op de i30 facelift zijn nog niet ten einde. Ook onder het kopje veiiligheid worden er updates doorgevoerd. Blind Spot Collision-Avoidance Assist, Lane Following Assist, Leading Vehicle Departure Alert en Rear Collision-avoidance Assist worden toegevoegd aan het SmartSense-pakket. Daarbij lijkt ons de inhoud van de benamingen wel duidelijk; Leading Vehicle Departure Alert waarschuwt je als het voertuig voor je vertrekt, handig voor als je in slaap gewiegd was aan dat eeuwigdurende rode verkeerslicht.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws