Na een carrière van vier jaar gaat de Renault Mégane onder het mes. Die levert niet alleen visuele wijzigingen op, maar ook meer technologie en zelfs een hybride.
De Mégane verscheen voor het eerst op de markt in 2016 en zit dus halverwege zijn carrière. De facelift die hem nu te beurt valt, bevat enkele klassiekers uit het faceliftboekje. Zo noteren we onder meer led-koplampen die voortaan standaard zijn, een hertekende voorbumper met gewijzigd radiatorrooster en dito luchtinlaten, dynamische richtingaanwijzers achteraan, nieuwe koetswerkkleuren en velgdesigns. De GT Line wordt vervangen door een RS Line, die meer invloeden haalt bij de volwaardige Mégane RS.
Binnenin verschijnt er in de hogere uitrustingsniveaus een digitaal instrumentenpaneel van 10,2 duim groot, net als een nieuw verticaal tabletvormig infotainmentscherm. Dat is voortaan 9,3 duim groot. Verder werd het ontwerp van de middenconsole aangepast, met onder meer een nieuwe bediening voor de klimaatregeling. Nieuwe materialen en elektrische bedieningen maken het rijtje af.
Inhaalbeweging
Op vlak van rijhulp zit de autosector niet stil, dus de Mégane maakt daar een kleine inhaalbeweging. Zo verschijnt er snelweg- en fileassistentie, een combinatie tussen een adaptieve cruisecontrol en rijstrookhulp. De dodehoekwaarschuwing werd aangescherpt, de noodremhulp herkent voortaan ook voetgangers – altijd handig – en de rijstrookhulp houdt je voortaan beter op koers.
Motorgamma
De Fransen herschikken het motorgamma ook lichtjes. Het benzineaanbod bestaat uit de 1.3 TCe in versies met 115, 140 en 160 pk. De eerste twee hebben een manuele zesbak, de derde laat je kiezen tussen manueel schakelen en een EDC7, en de krachtigste versie doet het uitsluitend met een dubbele koppeling. Later dit jaar verschijnt er nog een 1.0 TCe met 120 pk. Het dieselaanbod is eenvoudig; de 1.5 Blue dCi beschikt over 115 pk en een EDC7 zeventrapsautomaat met dubbele koppeling.
De Mégane RS en Trophy krijgen dezelfde update, terwijl de 280 pk-versie verdwijnt. Tot slot maakt Renault van deze facelift gebruik om zijn plug-inhybride Mégane te introduceren, de E-Tech. De gefacelifte Renault Mégane verschijnt deze zomer op de markt.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 15 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden