Analisten van BNEF becijferden dat in 2020 de Europese markt goed is voor zo'n 800.000 elektrische auto's. Een serieuze stijging tegenover vorige jaren én een getal waarmee Europa zowat de grootste afnemer van EV's ter wereld wordt.
De switch naar EV onder druk van constructeurs en overheden zal niet zonder gevolgen zijn in Europa. Analisten van BloombergNEF (het onderzoeksbureau van Bloomberg) zeggen dat de impact dit jaar zo groot zal zijn dat Europese klanten niet onder moeten doen voor Chinese. Momenteel is China de grootste afnemer van elektrische auto's ter wereld.
China overklassen
Specifiek voorspelt BNEF in haar onderzoek "EVs and New Mobility: Trends to Watch in 2020" dat automerken in Europa zo'n 800.000 puur elektrische auto's zullen verkopen. Zowat 60% meer dan in 2019.
Een serieus straf cijfer, als je weet dat BNEF voorspelt dat er in 2020 wereldwijd 2.5 miljoen elektrische auto's zullen worden verkocht. Europa neemt dus een grote slok van die totaalverkoop op zich. In China zouden er nog net wat meer worden verkocht (De Chinese markt was vorig jaar goed voor 1.2 miljoen elektrische auto's). Een EV-markt die wat in elkaar aan het stuiken is trouwens. Enerzijds door algemene stagnatie, anderzijds door het afbouwen van subsidies voor EV's in China.
Druppel op hete plaat
Reden genoeg voor champagne dus! Toch? Wel, je kan cru stellen dat de EV-revolutie eerder een evolutie in de marge blijft. Want hoewel 800.000 exemplaren klinkt als een serieuze hoop, mag je niet vergeten dat er in Europa jaarlijks zo'n 15 miljoen auto's worden verkocht. Het gaat dus over ruwweg 5 procent van de totale markt, de elektrische revolutie.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 13 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 14 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 1 dag geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 1 dag geleden