Al decennia produceert Turkije auto's voor verschillende gekende constructeurs. Nu is het echter tijd voor de auto van Turkije, want met de hulp van de staat en kennis van vijf grote industriereuzen lanceert het land automerk TOGG. De eerste modellen daarvan zijn alvast full electric... en niet onsmakelijk om naar te kijken.
Het is één van de paradepaardjes van Turkse President Erdoğan, automerk TOGG. Een constructeur gecreëerd door Turkije (via 5 joint ventures) voor de Turkse bevolking. Al peilt TOGG zonder twijfel ook al over de landsgrens naar interesse. Dat dit in het ene deel van Europa al wat moeilijker ligt dan in het andere, dat zijn politieke kwesties natuurlijk.
Assemblage-achtergrond
Want je kan pro- of anti-Turkije zijn, de realiteit is wel dat ook vandaag al verschillende grote constructeurs een assemblagefabriek in Turkije neer hebben gepoot. Van Renault, over Ford, tot Hyundai, Toyota en Volkswagen.
In Turkije weten ze dus hoe auto's in elkaar te schroeven. Waardoor het tijd was voor een Turks automerk met globale allures. "TOGG" werd de naam, wat zoveel wil zeggen als "Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu". Enfin, belangrijker is evenwel dat de line-up volledig elektrisch door het leven zal gaan. En de eerste concepts zijn vorige week officieel vanonder het doek gehaald.
Silicon Valley van Turkije
Daarvoor werden kosten noch moeite bespaard. Want TOGG koos Gebze - het Silicon Valley van Turkije - uit als locatie om de eerste producten te onthullen. Een feest waar ook president Erdoğan niet afwezig kon zijn.
Op dat feest kreeg de massa alvast twee nog naamloze concepts te zien; een C-segment SUV (denk Tesla Model Y) en een C-segment sedan (denk Tesla Model 3). Die auto's moeten tegen 2022 van de productieband rollen en zullen uitpakken met een betaalbaar prijskaartje, puike prestaties en een indrukwekkend design. Tot dusver de marketingpraat natuurlijk.
Niet mis
Al moeten we eerlijk toegeven dat we op het eerste gezicht de twee conceptwagens op weinig fouten kunnen pakken. Zo was Pininfarina mede verantwoordelijk voor het uiterlijk en belooft de tech onder de kap niet onder te moeten doen voor de concurrentie. Exacte batterij-volumes geeft TOGG nog niet. Wel spreekt het over een range van maximaal 500 kilometer.
Motorisch voorziet TOGG een 200 pk sterke elektromotor op de achteras, desgewenst kan je ook nog een motor neerpoten op de vooras. Waardoor het vermogen stijgt naar - jawel - 400 pk. Een sprint naar de honderd moet met die snelste variant gepiept worden in 4.8 seconden. Opladen? Aan een snellader zou je binnen de 30 minuten 80% van je vermogen moeten kunnen bijtanken. Al mankeren we momenteel nog de juiste specificaties daarvoor natuurlijk.
Toekomst?
Niet Jezeke lijkt dus dit jaar geboren in december, wel TOGG. Hoe groot zijn de slaagkansen van dit merk echter? Wel, groot. Want dit is puur een staatsbedrijf dat er alle baat bij heeft om te slagen in haar opzet. Daarenboven legt Turkije de 5 industriereuzen achter TOGG geen strobreed in de weg.
Zo werd er gratis grond voorzien om fabrieken neer te poten, werd er een gigantische som van de overheid geïnvesteerd, krijgt TOGG daarenboven een belastingvoordeel én heeft de staat beloofd dat het de komende 15 jaar 30.000 auto's van het merk zal kopen. Of het merk ook in onze contreien neer zal strijken? Dat is op dit moment nog niet duidelijk.
Recente reacties
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 15 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 23 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Vooraan geslaagd maar de achterkant blijft droevig.
Door Thierry Hamende 1 dag geleden