Officieel: PSA en FCA gaan samenhokken

-

Het ging al langer rond in de wandelgangen maar vandaag hebben de grote bonzen bij Fiat en PSA officieel hun handtekening gezet onder de fusie van beide groepen.

De Italianen waren al langer op zoek naar een nieuwe partner voor de ontwikkeling van automodellen. En eigenlijk ook naar centen. Destijds fuseerden ze met Chrysler, toen Chrysler de Daimler-Chrysler alliantie verlaten had. Daaruit kwam FCA voort; Fiat Chrysler Automobiles. De afgelopen tijd waren ze andere Europese merken aan het opvrijen, kwestie van gebruik te kunnen maken van de know-how op elektrisch vlak van die merken. Volkswagen zei eerst njet, vervolgens sprong een deal met Renault ook af en uiteindelijk werd in PSA een goeie partner gevonden.

PSA, dat merken Peugeot, Citroën, DS en sinds kort ook Opel groepeert, krijgt de helft van de aandelen van het nieuwe bedrijf. De andere helft is voor FCA, dat naast Fiat en Chrysler ook Dodge, Alfa Romeo, Maserati, Ram en Jeep onder haar vleugels heeft.

PSAFCA

Hoe de groep gaat heten is nog niet gekend, al lijkt bovenstaande samentrekking niet doenbaar als je ooit de hele uitleg wil gaan doen. Vast staat wel al dat de dagelijkse leiding naar Carlos Tavares van PSA gaat, terwijl John Elkann de voorzitter van het bestuur zal worden. Elkann is vertegenwoordig van de Agnelli's, de oudste autofamilie in Europa.

Vanwege de fusie wordt het belang van het Chinese Dongfeng in PSA verkleind, voor de fusie was dat 12 procent, nu wordt dat 4,5 procent. Die beweging komt er omdat een te groot belang een struikelblok zou kunnen zijn voor de Amerikaanse toezichthouder, en aangezien Chrysler, Jeep en Dodge nog steeds opereren op de Amerikaanse markt is dat een belangrijke factor.

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
andre123 08:59
afbeelding van andre123

de ziekte van de tijd
GROOTHEIDSWAANZIN.

andre123 08:33
afbeelding van andre123

bij dat andere frans bedrijf zat er ook ene die dacht dat hij god in frankrijk(of de halve wereld) was,
klein bedrijf,kleine problemen
groot bedrijf,GROTE MISERIE
(en de gevolgen zijn voor...............)

Adriaan 15:05
afbeelding van Adriaan

Dat is toch de theorie achter al die schaal vergroting. Alleen heeft de realiteit al meermaals aangetoond dat vergroten echt niet altijd in het voordeel is van zowel de consument als voor de werknemers...

andre123 16:04
afbeelding van andre123

inderdaad,helaas!

andre123 16:03
afbeelding van andre123

binnen enkele jaren komen we hierop terug, ik hoop dat je gelijk hebt,en niet de rekening moeten maken over sluitingen en ontslagen ipv werkzekerheid.

AVR 14:16
afbeelding van AVR

Eerder realiteitszin. Mits een goede bedrijfstructuur komt dat dik in orde! ;-)

andre123 16:06
afbeelding van andre123

realiteitszin?
ik denk dat ze daar bij opel alles over weten,nu ze onder het juk van mastodont gm weg zijn

Jensd 09:28
afbeelding van Jensd

Opel onder GM was inderdaad geen succes. Maar nu dat ze onder PSA zitten lijkt het toch veel beter te gaan.

Jasper 19:01
afbeelding van Jasper

2 vragen voor jou. Waar zit opel nu? En hoe doen ze het nu?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws