Skoda heeft het doek getrokken van haar tweede generatie Rapid. Die sedan zal echter niet meer naar West-Europa komen. Want wij krijgen tegenwoordig de Scala voorgeschoteld als alternatief. De Russen, die mogen nog altijd aan de Rapid.
Zonder twijfel zit er boekhoudkundige logica achter de keuze om de nieuwe generatie Rapid bij ons te vervangen door de Scala. Want zo'n Rapid op een oude basis is natuurlijk een stuk goedkoper te produceren... maar zal het de komende jaren moeilijk krijgen met de veiligheidsnufjes die Europa eist. De Scala rolt dus op nieuwe MQB-fundamenten, terwijl we aannemen dat de Rapid op de oude PQ25-structuur verder bolt.
Warm stuurtje
Aannemen, in die zin dat Skoda karig is qua informatie over de nieuwe generatie Rapid. Zo krijgen we enkele plaatjes te zien waarop we merken dat de Rapid grondig werd hertekend. Daarnaast pronkt Skoda met het feit dat de nieuwe Rapid de eerste Skoda is die je optioneel uit kan rusten met een verwarmd stuurwiel. Best handig, in het koude Rusland.
Motorisch zal deze Rapid uitpakken met een atmosferische 1.6 benzine met 90 of 110 pk en een 1.4 turbobenzine met 125 pk. Het interieur van de Scala wordt op enkele besparingshoekjes na overgenomen.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 15 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden