Ooit afgevraagd hoe de nieuwe BMW M135i zou rijden zonder vierwielaandrijving? Mini heeft het antwoord! Want de John Cooper Works GP is geboren, een 306 pk sterke Mini met voorwielaandrijving die zijn genen deelt met de Duits.
De nieuwe BMW 1 Reeks is eigenlijk een Mini in vermomming. Dat zorgt er natuurlijk ook voor dat Mini de onderdelen van de M135i zo in haar hatchback kan lepelen. Het is wat simpel voorgesteld maar als kwatong kan je dat gerust beweren.
Sper en 306 pk
Nu goed, de specs van deze John Cooper Works GP dan? Een 2-liter turbobenzine die mag beschikken over 306 pk en 450 Nm koppel. Niet mis voor de compacte dimensies van een Mini. Om het één en ander in goede banen te leiden doet de GP beroep op een mechanische sper op de vooras. Kwestie van niet over de straat te slingeren als een malle.
Daarenboven profiteert deze GP van een betere koeling en oliebevoorrading tegenover de reguliere John Cooper Works. Zelf roeren is verboden, standaard beschikt deze JCW GP namelijk over een 8-trapsautomaat. Goed om de rapste productie-Mini ooit in 5.2 seconden naar de honderd te sturen. De top, die ligt op 265 km/u.
Check die wielbogen
Tot dusver de aandrijving. Maar ook de verdere mechaniek werd onder handen genomen. Een aangepaste ophanging brengt de GP nog eens 10 mm dichter bij moeder aarde tegenover de John Cooper Works. Verschillende verstevigingen aan het chassis maken de GP nog een stuk stijver. Een verstevigingsstang waar normaal de achterbank moet zitten? Yes please!
De ingenieur van Mini versterkten ook nog het remsysteem en gingen tenslotte aan het werk met de carrosserie. Die pakt uit met weinig subtiele CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic) wielbogen - of eerder: wielvierkanten. Een knoert van een spoiler achterop zorgt voor extra downforce. Binnenin monteert Mini twee stevige sportstoelen en een digitale instrumentencluster.
Amper 3.000 stuks zal Mini gaan bouwen van deze extreme JCW GP. Verwacht je dan ook maar aan een extreem prijskaartje.
Recente reacties
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 2 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 5 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 5 uur geleden
BAM!: Tesla Model 3 Performance is hier (2024)
Ziet er beter uit dan die extreem saaie instappers. ook lijken de zetel beter het zitvlak is wat...
Door kevin 9 uur geleden