Peugeot heeft officieel te kennen gegeven dat het vanaf 2022 deel zal nemen aan de nieuwe koningsklasse van Le Mans. Die raceklasse stipuleert dat de racewagen moet gebaseerd zijn op een straatlegale "hypercar". Jawel, een Peugeot hypercar à la McLaren Senna zit in de pijplijn. Sacre bleu!
Valt het op dat opmerkelijk veel constructeurs plots met een nieuwe hypercar op de proppen komen? Van Toyota tot Aston Martin. Daar zit een reden achter, want er is een nieuwe koningsklasse in de endurance racewereld. Een klasse die de uitgedoofde LMP1-reeks moet vervangen en nieuwe regels voorlegt. Eén van die regels is dat de racewagen moet gebaseerd zijn op een in productie genomen voertuig.
"Low budget"
Insert Peugeot, het Franse merk dat een vaste waarde was in de LMP1-klasse op Le Mans en co tot 2011. Dat merk heeft nu laten weten deel te zullen nemen aan de nieuwe koningsklasse. Onder rijp beraad van het bestuur. De sportievelingen van het merk wisten de hoge piefen te overtuigen door de lagere kosten van de klasse én de focus op elektrificatie.
Volgens de eerste berekeningen kost een seizoentje racen in de nieuwe klasse namelijk maar een kwart van wat er vroeger neer werd gelegd voor de LMP1-klasse. Daarenboven verplicht de FIA onrechtstreeks om een deel van de investeringskosten te verhalen op klanten van de straatlegale hypercars waarop de racewagens zich baseren. McLaren wil deelnemen met de Senna, Lamborghini denkt er over na, Aston Martin zal er eentje inzetten en ook Toyota werkt naarstig aan een hypercar boven de GR Supra.
Peugeot Hellcat?
En zo komt het dat enkele ingenieurs bij Peugeot plots de taak krijgen om een wagen te produceren die het op moet kunnen nemen met de McLaren Senna. Mogelijks leent die designtrekjes van de L750 R HYbrid (foto's bij artikel), een conceptwagen die Peugeot in 2017 toonde.
Achterin zonder twijfel een motor met elektrohulp. Is moederhuis PSA op tijd rond met de deal met FCA, dan kan dat blok wel eens van Amerikaanse origine zijn. Een Dodge Hellcat V8 met plug-inhulp en +1.000 pk? Daar gaat onze brie spontaan van smelten.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 17 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 21 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 22 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 22 uur geleden