Het Britse McLaren blijft in een sneltempo nieuwe bolides uitbraken. De nieuwste in rij is deze Elva, een open-top-racer die designkenmerken deelt met de McLaren-Elva M1A vanuit de jaren 60. Een ode die pijlsnel, exuberant duur en bijna misdadig heerlijke gestileerd is.
Het voordeel van aan de lopende band nieuwe modellen uitbrengen? Dat het grote publiek snel je missers vergeet. Want wie ligt er nog wakker van de niet heel fraai gestileerde Senna? De daaropvolgende Speedtail en deze Elva willen die racebolide al snel doen vergeten.
Brits eerbetoon
Toch heeft deze Elva ook de racerij in zijn genen. Want deze Elva is een eerbetoon aan de McLaren-Elva M1A, een racewagen die in de jaren 60 in werd gezet. Nog nooit van gehoord? Geen vrees, wij ook niet. We geven alvast mee dat Elva een Britse autobouwer was die amper 13 jaar bestond.
Nu goed, terug naar de moderne Elva. Dat is een roadster zonder raam en een 4-liter V8 die 804 pk richting de achterwielen stuurt. Krachtig genoeg om vliegjes met een rotvaart richting je tronie te katapulteren. Toch zegt McLaren de aerodynamica zo te hebben aangepaste dat wind over de passagiers wordt geblazen. Met dank aan slimme sleuven in en op de snuit.
Kunst op wielen
Visueel is deze Elva alvast een pareltje op wielen en praktisch ook! Of dat wil McLaren ons toch wijs maken. Zo is er achterin de "koffer" plaat voor twee helmen. Geen overbodige luxe. Al zeker niet als je richting de 200 kan worden gekatapulteerd in 6.7 seconden.
Al moeten we er niet flauw over doen, dit is voor al een auto die in collecties zal belandden en hoogstens vanonder doek komt om indruk te maken in Monaco. De vanafprijs van 1.5 miljoen euro en de productielimiet van 399 stuks spreekt dan ook boekdelen. Dit is kunst op wielen, geen gebruiksobject.
Recente reacties
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 uur geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 20 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 23 uur geleden