Na een productierun van 12 jaar hadden ze zelfs bij Maserati door dat het dringend tijd was om de GranTurismo naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Dat doen ze nu met de Zéda, de officieel laatste GranTurismo die van de band rolde. Een versie die vooruit moet kijken naar de (geëlektrificeerde) toekomst.
In 2007 kregen we voor het eerst Italiaanse furie GranTurismo te zien en vielen we gezamenlijk in zwijm. Nu, 12 jaar later, kunnen we niet voorbij het feit kijken dat deze sportwagen/ GT in het huidige landschap hoogbejaard is. Tijd voor aflossing! Al doen de Italianen dat niet zonder temperamentvol eerbetoon.
A tot Z
Dat eerbetoon is deze GranTurismo Zéda. Meteen ook de allerlaatste GranTurismo van de huidige generatie. Een auto zonder technische tweaks maar wel eentje met een (marketing)verhaal. Want de op het eerste gezicht Need For Speed-waardige lak draagt een betekenis; de overgang naar de toekomst, de overgang naar elektrificatie.
Zo zegt Maserati dat de achterkant met een matte witte lak ons moet doen denken aan het verleden, de grijze "tussenlak" staat voor de transitie en de diepe metalic blauwe lak op de snuit wekt het gevoel van de toekomst op. Het blauw wordt energetisch, elektrisch, levend, als een spiegel. Niet onze woorden trouwens, wel die van Maserati.
GT voor 2020
Wat wil dit nu in de praktijk zeggen? Wel, dat Maserati officieel afscheid heeft genomen van één van haar succesmodellen. Want de GranTurismo en GranCabrio waren goed voor een verkoop van zo'n 40.000 stuks over de laatste 12 jaar. Opmerkelijk is dat de coupé drie keer populairder was dan de cabrio. Nu ja, met zo'n looks is dat niet geheel eigenaardig.
Een nieuwe generatie van de GranTurismo loert trouwens om de hoek. Want Maserati liet weten in 2020 een nieuwe sportwagen op de markt te brengen. Mét benzinekracht al zou ook elektrificatie op de planning staan. Maar zoals de goede gewoonte bij de Italianen betaamt; eerst zien, dan geloven!
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 3 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 19 uur geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 23 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden