Officieel: Volkswagen Golf Mk8 is opmerkelijk herkenbaar (2019)

Volkswagen Golf Mk8 2019

Dé auto voor het volk, de Volkswagen Golf, is alweer klaar voor zijn achtste langspeelfilm. Een absolute verkoopstopper voor Volkswagen, die Golf. Zelfs in tijden van een steeds groeiende vraag naar crossovers en SUV's. Maar de Golf gaat niet neer zonder een stevig gevecht.

We hebben er even op moeten wachten, op de achtste generatie van de Golf. Al in 2016 was er sprake van een opvolger voor de Mk7. Zijn debuut verschoof echter stelselmatig. Zo moest hij in september nog zijn ereplaatsje op het autosalon van Frankfurt afstaan aan de ID.3, het elektrisch broertje van deze überpopulaire hatchback. Tien jaar geleden zou je het alvast niet durven dromen.

Als een Golf

Maar de Golf 8 is hier, in zijn volle vertrouwde glorie. Want eerlijk is eerlijk, het is al sinds de vijfde generatie geleden dat VW nog een designrevolutie doorvoerde op haar absoluut verkoopsucces. De nieuwe is dan ook zo herkenbaar dat je bijna van een facelift durft spreken. Toch is Volkswagen trots op de spitse koplampen en de verlaagde weerstand. De typische Golf-knik in de C-stijl blijft ook trots staan. Crossover-invloeden - zoals plastiek wielbogen - zijn uit den boze. Dan moet je maar een Tiguan kopen.

Volkswagen Golf Mk8 2019

Volkswagen trakteert ons trouwens meteen op drie visuele uitvoeringen. Zo heb je natuurlijk de reguliere Golf maar is er ook al plaats voor het sportieve R-design-pakket. Die krijgt een sportieve bodykit rondom met zwarte accenten om de boel wat stoerder te maken. Ook de Golf GTE profiteert van die opsmuk. Met een gigantisch opengesperde muil die van links naar rechts loop. Geen vrees, het merendeel is gesloten plastiek. Het doorlopend lijntje licht van koplamp naar koplamp zagen we eerder ook al op de ID.3 en Mercedes EQC. Na de doorlopende achterlichten dé nieuwe modegril, zo blijkt.

Schermbord

Binnenin wil Volkswagen de Golf weer helemaal bij de les trekken. Met dank aan twee stevige schermen, standaard. 10 duims pal voor de neus en 8.25 duims voor het infotainmentscherm. Betaal je wat extra, dan rekt Volkswagen dat centrale schermpje nog wat uit tot 10 duim. Daarnaast is VW fier dat het bijna alle drukknopjes uit het interieur heeft gezwierd.

Volkswagen Golf Mk8 2019

De airco? Die bedien je voortaan met slider, net zoals het schuifdak (in optie). Het werkt de rustige opstelling van het dashboard in de hand. Puur qua binnenruimte is deze achtste generatie zowat identiek aan zijn voorganger. Want zowel de wielbasis als totale lengte namen amper toe. Niet dat het krap zitten was in de voorganger.

All the engines

Onder de nieuwe vouwen en lijnen bouwt de achtste generatie Golf verder op zijn voorganger. Concreet: MQB, een onderstel dat Volkswagen gebruikt van Polo tot Touareg. Geen onlogische zet, want het platform mag zich in het C-segment tot één van de beste op de markt noemen. Met genoeg vrijheid om een auto zeer comfortabel, dan wel sportief te maken. VW plant dan ook een rits sportievelingen. Zo geven de Duitsers al mee dat de GTI, GTI TCR? GTD en R op de planning staan.

Volkswagen Golf Mk8 2019

Tot dan zal je heil moeten zoeken in andere motoren... veel andere motoren. Je kan het aantal motoropties namelijk amper op twee handen tellen. Starten doe je met een 1-liter driecilinder turbobenzine die 90 dan wel 110 pk sterk is. Daarboven zet VW een 1.5 viercilinder turbobenzine. Die kan je krijgen met 130 of 150 pk. Dieselen? Dat mag ook, met de 2.0 TDI die 115 en 150 pk sterk is.

Hybrid über alles

Bestel je de hierboven opgesomde motoren met automaat, dan installeert Volkswagen een 48 volt milde hybride-techniek in je Golf. Daarmee willen de Duitsers de CO2 verder naar beneden stuwen. Wil je de CO2-uitstoot helemaal de kop in drukken, dan moet je voor de plug-inhybridevarianten gaan. Jawel, meervoud. Volkswagen spreekt over de eHybrid en GTE.

Volkswagen Golf Mk8 2019

Die gebruiken beiden een 1.4-liter viercilinder turbobenzine gekoppeld aan een elektromotor en een accu van 13 kWh. De eHybrid legt de focus op elektrische rijkwijdte en is 201 pk sterk. De GTE komt wat sportiever voor de dag met zijn 241 pk. Een volledig elektrische uitvoering? Daarvoor moet je bij de ID.3 zijn natuurlijk.

Geeky

Zoals het een nieuwe Golf betaamt zit ook deze achtste generatie vol met slimme (en minder slimme) technologieën. Car-2-X-technologie om te communiceren met andere auto's en infrastructuur, een snelwegassistent (lees "autonoom" rijden tot 210 km/u) en een persoonlijke assistent die je instellingen van de auto (stoel, radio, etc) opslaat in de cload. Hij heeft het allemaal.

Volkswagen Golf Mk8 2019

Daarenboven gelooft VW dat je binnenkort je Golf gewoon opent via jouw smartphone, dus ook dat zit er op. Net zoals Alexa van Amazon om al je vragen aan te stellen. We hadden het echter ook over minder slimme technologieën. Wel...

Loot boxes in aantocht?

Net zoals de opgefriste Audi A4 kan je opties achteraf nog aankopen via een app. Het gaat dan over adaptieve cruisecontrol, automatisch grootlicht, navigatie, Apple Carplay en Android Auto en een WIFI-hotspot. Anders gezegd: de technologie zit eigenlijk al aan boord op het standaardmodel maar als je niet betaalt mag je er geen gebruik van maken. Knullig, Duits en ook gevaarlijk. Want voor je het weet moet je credits aankopen om je richtingaanwijzer te mogen gebruiken.

Volkswagen Golf Mk8 2019

Vanaf december valt de nieuwe Golf bij de VW-dealer te bestellen. Leveringen worden verwacht tegen maart 2020. Wedden dat hier veel animo voor zal zijn tijdens het autosalon van Brussel...

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
JPD 16:32
afbeelding van JPD

Geeuw

Adriaan 18:15
afbeelding van Adriaan

Er zijn nog zekerheden in het leven, en eentje daarvan is dat er bij elk nieuw golf model geklaagd moet worden dat de nieuwe saai is :)

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws