Stop de persen! Volkswagen heeft wederom een logo opgefrist. Na het eigen logo een facelift te geven mag nu de sportiefste letter van het merk onder het mes. De nieuwe "R" est arrivé! Al zal die niet debuteren op een volbloed R-model. Euhm, wat?
Een nieuwe identiteit waar ecologie en menselijkheid voorop staat, dat is VW zichzelf aan het aanmeten. Is er dan nog plaats voor sportieve modellen? Volgens het Duitse merk (gelukkig) wel. Die sportievelingen vind je bij VW vaak onder de GTI-badge, al gaan de strafste der VW's lopen met een R op de bips. Die R krijgt nu een opfriskuur.
Wat na de Golf R?
Het marketinggelul over het nieuwe design gaan we jullie besparen - iets over een prominente diagonale lijn die progressie uitstraalt. Interessanter is om te weten wat VW nog van plan is op R-vlak natuurlijk. Zo heeft het merk momenteel de Golf R en T-Cross R in haar gamma staan. Die eerste gaat er binnenkort uit, de andere kan evengoed een T-Roc R zijn. Want eerlijk is eerlijk; we houden die Cross en Roc nooit uit elkaar.
Nu goed, dat is het punt niet, wat na de Golf R? Tijdens het autosalon van Frankfurt kregen we daarvan al onbewust een eerste streepje te zien. In de vorm van een... Seat. De Cupra Tavascan, om iets correcter te zijn. Een sportieve SUV die onderhuids wel eens de genen kan verbergen voor een toekomstige Volkswagen ID.3 R. Want waarom zou het elektrisch alternatief voor de Golf geen R-versie krijgen?
ID.3 R? Ja graag!
Die ID.3 kan - volgens Cupra-cijfers - beschikken over twee elektromotoren die op de voor- en achteras 306 pk weten te werpen. Een cijfer dat verdomt dicht bij dat van de huidige Golf R ligt. Al zorgt het instant koppel van een elektromotor voor een compleet andere rijbeleving. Tel daar ook nog eens een accu van 77 kWh bij en de ID.3 R zou theoretisch +400 km ver moeten geraken. Veel verder geraak je niet met de benzinetank in de Golf R...
Die ID.3 R als hersenspinsel ten spijt, het zal niet de eerste auto zijn die de opgefriste R-badge met trots zal dragen. Die eer gaat naar de Atlas Cross R-Line. Jawel, een coupé-SUV gebaseerd op de Atlas die niet in Europa zal verkocht worden. Ach kom, we krijgen nog R in de toekomst, laat ons dat meenemen als belangrijkste punt uit dit nieuws.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 13 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 16 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 19 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 19 uur geleden