Kia be-stekker-t zijn Ceed

Kia Xceed en Ceed Sportwagon

Kia komt met een plug-in hybride van zijn Ceed op de markt. Wel een beetje opmerkelijk is dat enkel Ceed Sportwagon en Xceed voorlopig als hybride komt.

Kia komt voor 2 van zijn vier varianten met een plug-in hybride op de proppen. De Xceed en Ceed Sportwagon zullen vooralsnog de enige twee zijn die je in de stekker kan stekken. Onder de motorkap van de compacte middenklasser vinden we een 1.6-liter benzinemotor die met de hulp van een 60 pk sterke elektromotor een totaal van 141 paarden en 265 Nm koppel weet te produceren. De batterij heeft een grootte van 8,9 kWh, wat zich moet vertalen in 60 kilometer puur elektrisch, terwijl de brandstoftank 37 liter kan meedragen.

Kia Xceed

Over een laadtijd van de batterij rept Kia nog geen woord. De acceleratie daarentegen durven ze wel mee te delen. Uit stilstand verschijnt 100 km/u in 11 seconden en dit steeds met de hulp van een 6-traps automaat met dubbele koppeling.

Kia Ceed Sportwagon

De wagen die enkel bedoeld is voor de Europese markt wordt dan ook geproduceerd in het Slowaakse Zilina en zijn ook de eerste PHEV’s van Kia die op Europese bodem het levenslicht zien. Kia hoopt met deze plug-in hybride de verkoop van de PHEV’s nog een duwtje in de rug te geven. Kia verklaart wel dat één op 7 wagens in de eerste helft van dit jaar een vorm van elektrische aandrijving had. Dit hopen ze dan begin volgend jaar met deze twee te verbeteren.

Kia Xceed en Ceed Sportwagon

Laatst gepubliceerd

Reacties (3)

Plaats een reactie
Mathieu 12:31
afbeelding van Mathieu

Het effectief verbruik weet ik natuurlijk niet, maar waarom zo'n kleine tank?
Met deze wagen kan je nooit een veelrijder tevreden stellen! Iedereen roept moord en brand bij een diesel, wel, zorg dan ook dat we ze kunnen vervangen door een alternatief.
PS: ik vraag hier niet om mij een reeks alternatieven op te gaan sommen, ik versta gewoon het nut niet van zo'n wagen, behalve de "gemiddelde uitstoot" op papier te doen dalen.

JL 22:24
afbeelding van JL

Las ergens dat er regelgeving bestaat die de brandstoftankinhoud limiteert van zo'n plug-in hybrid. Geen idee of het waar is.

En ja, 8,9 KWh is al snel 80-90kg aan batterijen die ergens plaats moeten vinden.

Voor de veelrijder heb je toch al gewone EV's met een deftige range. En gewone hybrides, die ook een heel grote range kunnen hebben. Door de combinatie gewone tank en redelijk verbruik.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws