Bij Toyota hebben ze het voor elkaar gekregen om een autonoom rijdende auto op de baan te krijgen in ons Belgenlandje. En dan niet op een polderweg in een uithoek. Al zijn er wel wat voorwaarden aan verbonden.
Verschillende merken zijn bezig met het op punt stellen van hun technologie voor autonoom rijden. Aangezien Toyota haar Europese hoofdkwartier in de Brusselse rand heeft, is het niet onlogisch dat ook daar wordt gekeken of de autonoomrijdende technologie de baan op kan.
wetstraat
Toyota heeft er nu voor gezorgd dat er nu een testparcours is, en niet zomaar eentje. De Lexus LS die ze prepareerden gaat in de komende 13 maanden herhaaldelijke een vaste lus rijden in de Brusselse binnenstad. Meer precies zal de wagen gaan rijden op de Wetstraat en de Belliardstraat. Dat klopt, ongeveer de twee drukstbereden straten van en naar de Brusselse binnenstad en de Europese instellingen.
Uiteraard zijn die testritten verbonden aan strenge voorwaarden, zodat je morgen niet zal lezen over ongevallen met de autonome Japanner. Zo moet een vaste lus worden aangehouden die de wagen moet rijden. Ook zal er altijd een chauffeur in de wagen zitten die kan ingrijpen bij manoeuvres die niet helemaal juist zijn. Tenslotte zal de wagen ook niet mogen rijden tijdens de spits en tijdens grote evenementen. Het zou nogal wat zijn, als je plots een Lexus LS ziet opduiken tijdens een betoging van landbouwers of gele hesjes.
L3 Piloten
De Lexus die wordt ingezet voor de proeven is niet aan zijn eerste project toe; eerder deed de wagen al testwerk in de Verenigde Staten en Japan. Dat verklaart ook waarom het nog om het vorige model van de Lexus LS gaat. Het geautomatiseerde voertuig zal ook worden gebruikt voor het verzamelen van gegevens in het kader van de medewerking van Toyota aan het Europese L3Pilot-project, samen met 34 andere partners, zoals grote autofabrikanten, leveranciers in de automobielsector, onderzoeksinstituten en overheden.
Recente reacties
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Waarom blijft iedereen dat zeggen? Rij eens met een recente wagen, die afwijking is er bijna niet...
Door this 13 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Dat is zever. 7 km teveel = minstens 60 op je kilometer teller (bij 50). Dan kan je niet meer...
Door John 15 uur geleden
Opinie: Vlaanderen, stop met het pesten van weggebruikers
Dat van die bordjes die het aanduiden, is ondertussen ook niet meer het geval. Toch hier in de...
Door John 15 uur geleden
Vooruitblik: Alpine A390 wordt elektrische GT
A290 is nu reeds een goeie maand te bestellen, en we mogen toch al van een licht succes spreken....
Door Dwergkonijn 16 uur geleden