Officieel: Fiat Ducato Electric is bestelbusje met stekker (2019)

fiat ducato electric 2020

Fiat heeft officieel bekend gemaakt dat het volgend jaar op de markt komt met een elektrische variant van haar bestelbus Ducato. Die krijgt desgewenst 47 kWh of 79 kWh aan batterij onder de schulp en moet daarmee volgens Fiat tot 360 km ver geraken.

Ook Fiat ontsnapt de elektrische dans niet die vanaf 2020 een serieuze impact zal hebben op het Europees aanbod. Zo is het nu al bijna zeker dat we een elektrische 500 bij de dealers mogen verwachten en ook professionele klanten zullen een elektrorakker voorgeschoteld krijgen. En omdat de koffer van een Fiat 500 beperkt is, koos Fiat de Ducato om aan de stekker te steken.

Forse batterij

Die Ducato, de Ducato Electric, blijft verkrijgbaar in alle koetswerkversies en met dezelfde laadvolumes als zijn broertje met verbrandingsmotor. Daarenboven blijft ook de Ducato Electric uitpakken met het hoogste laadvermogen op de markt (1.950 kg). Nu goed, we willen natuurlijk meer info over de aandrijving. Want wat zit er juist onder de carrosserie van zo'n elektrische Ducato?

fiat ducato electric 2020

Fiat spreekt alvast over een elektromotor van 122 pk (90 kW) en 280 Nm koppel die zijn kracht mag tappen uit twee batterij-versies. Zo is er een variant met een accu van 47 kWh en een versie met een batterij van 79 kWh. Volgens Fiat geraak je daarmee respectievelijk 220 km dan wel 360 km ver. Al moet de kanttekening gemaakt worden dat het hier over NEDC-waardes gaat, waardoor er in realiteit nog wel wat af mag. Om je een idee te geven, de Volkswagen e-Crafter met 35,8 kWh aan batterij geraakt in realiteit zo'n 120 à 140 kilometer ver.

Opmerkelijk is dat Fiat besluit forse batterijen in haar Ducato Electric aan te bieden. Want met een accu van 79 kWh biedt de Italiaan in theorie vlot twee keer meer range dan zijn concurrenten aan. Rakker zoals de Volkswagen e-Crafter en de Renault Master Z.E.. Hamvraag is natuurlijk welke prijs Fiat op haar Ducato Electric zal kleven. Want de prijs van een elektrisch busje ligt vlot enkele tienduizenden euro's hoger dan het reguliere alternatief. Niet onbelangrijk voor een vlootbeheerder.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws