Na de vernieuwing van de A6 berline en Avant vorig jaar, introduceert Audi ook een A6 Allroad quattro. Een Audi voor ruwer terrein, zonder de bijklanken van een SUV.
Dat was altijd al de insteek sinds 1999, het jaar dat de eerste Audi Allroad het licht zag, dat verandert niet in deze vierde generatie A6 Allroad quattro, ook al zijn we twintig jaar later.
De Audi A6 Allroad quattro kenmerkt zich door een rijhoogte die tot 45 milimeter hoger is dan een reguliere A6 Avant. Boven de 120 km/u wordt de bodemvrijheid automatisch met 15 millimeter naar beneden aangepast, in offroad-modus heb je 45 millimeter extra. Dat kan dankzij de variabele luchtvering. In gewone modus staat de Audi A6 Allroad 33 millimeter hoger dan de gewone A6 Avant.
dikke randen
Maar niet alleen daaraan herken je een Audi A6 Allroad quattro. Hij ziet er stoerder uit dan de A6 Avant dankzij aangepaste bumpers, een andere grille en dikkere spatbordranden in grijze kunststof. Betaal je wat extra, dan krijg je ze ook in zwart of carrosseriekleur. Slim gespeeld daar, op de Audi marketingafdeling. Eerst meer geld vragen voor wat kunststof opzetstukken, nadien meer geld vragen om die in koetswerkkleur te laten afwerken.
Achteraan zien we een aluminium strip tussen de achterlichten die het chromé exemplaar vervangt op de Audi A6 Allroad quattro. Ook de dakrails zijn in aluminium uitgevoerd. Binnenin zijn er enkele andere bekledingen beschikbaar en is ook de accentuering van het dashboard lichtelijk anders aanpasbaar dan bij een reguliere A6.
Audi biedt een exclusieve kleur aan op de A6 Allroad quattro, die heet Gavial Green.De kleur is geïnspireerd op de kleur die de eerste Audi Allroad in 1999 meekreeg.
Voor de offroaders onder de Allroad-rijders biedt Audi Hill Descent Control aan. Ook kan je via een apart menu in het infotainmentsysteem een oogje houden op de rijhoek van de auto. Het systeem waarschuwt ook wanneer die rijhoek te groot wordt en het risico op omkantelen bestaat.
S6 allroad
Onder de kap van de Audi A6 Allroad vinden we een waaier van V6 TDI-motoren. De 454 TDI en 50 TDI vormen daarbij de basis, met achtereenvolgens 231 en 286 pk. De 55 TDI roomt het gamma af met een 350 pk en 700 Nm sterke diesel die je kan kennen uit de Audi S6 TDI. Met die motor haalt de Audi A6 Allroad de 0-100 in 5,2 seconden.
Tegen het einde van de zomer moet de Audi A6 Allroad bij de Audi-dealer staan. Prijzen worden tegen dan ook bekend gemaakt.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 8 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 11 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden