Vier jaar geleden wist SsangYong zich stevig te verankeren in Europa met de Tivoli. Een succesmodel voor het Zuid-Koreaanse merk dat nu een gedegen opfriskuur krijgt. Met nieuwe uiterlijk vertoon en een - vooral - heftig hertekende cabine. Digitale instrumentenclusters en een fraaie knoppenwinkel voor de airco? Wat is dit, een Maybach?!
Met de Tivoli weet SsangYong stilaan de Europese huiskamers binnen te sijpelen. Hij was zelfs gezinswagen van het jaar in België! Waardoor de Zuid-Koreanen maar al te goed beseffen hoe belangrijk deze auto is voor de wereldmarkt. Ze gingen dan ook niet over één nacht ijs voor de update van de compacte crossover. Geinig zoals de Koreanen zijn spreken ze zelfs van de "Very New Tivoli". Humor, dat hebben ze wel bij SsangYong.
Mini-Rexton
Uiterlijk geniet de opgefriste Tivoli alvast van nieuw bumperwerk. Al is er vooraan ook plaats voor een nieuwe motorkap en lichtencluster. Het resultaat is dat de Tivoli voor de dag komt als een heet gewassen Rexton. Een goede eigenschap, want de potige SUV weet alvast indruk te maken met zijn looks.
Achteraan blijft de Tivoli eigenaardig voor de dag komen. Met zwierige lijnen langs de flank die uitmonden in de achterlichten en een serieus opgetrokken lijn op de kofferklep. SsangYong spreekt alvast van een nieuw lichtsignatuur achteraan én een extra streepje op de kofferklep boven de nummerplaat. Sja.
Digitale rust
Al discussiëren we natuurlijk niet over geuren en kleuren. Willen we het wel over hebben; dat nieuwe interieur. Eén van de grote doodstekers aan de huidige Tivoli is het dashboard dat zo uit de jaren 90 komt gevlogen. Met schermpjes die niet zouden misstaan op de allereerste Gameboy van Nintendo. Niets meer van dat in de "Very New Tivoli".
Zo bemerken we een volledig digitale instrumentencluster en een nieuw infotainmentsysteem waar de ventilatiemonden op mogen liggen. De Koreanen lichten toe dat die schermpjes respectievelijk 10,25 en 9-duim groot zijn en dat ze passen in de nieuwe "Blaze Cockpit"-designfilosofie van het merk. Kijk, nu zijn we aan het praten, SsangYong!
Turbo turbo
Tenslotte zwiert het merk ook nog nieuwe techniek onder de kap. Specifiek gaat het over een 1.5-liter viercilinder turbobenzine. Die is 163 pk sterk en vervangt de wat oudere 1.6 atmosferische benzine die je momenteel kan krijgen. Op termijn plot SsangYong ook nog de komst van een 1.2 turbobenzine. Al is daar nog geen ruchtbaarheid aan gegeven.
Dieselen kan ook, met de gekende 115 pk sterke 1.6. Wanneer de eerste exemplaren met de boot het Europees vasteland zullen bereiken is nog niet gekend. Volgende maand starten alvast de leveringen in thuisland Zuid-Korea. Waardoor het najaar voor Europa niet onwaarschijnlijk lijkt.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 12 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 16 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 17 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 17 uur geleden