Volkswagen knalt EV-markt binnen met ID.3! (2019)

volkswagen id3 1st 2019

Volkswagen moeit zich niet altijd in het segment van de elektrische auto's maar wanneer het dat doet lanceert het de ID.3 1st hatchback met 420 km range, 1 jaar gratis laden en een kostprijs die onder de 40.000 euro duikt! Binnenkomen met een knal, heet zoiets.

Dat Volkswagen met een elektrische hatchback op de proppen ging komen die naast de Golf zou staan in de showroom, het was een publiek geheim. Na de nodige conceptwagens op salons over de gehele wereld is VW nu klaar om de eerste klanten te ronselen. Het resultaat is de ID.3 en de specs, prijzen en vormgeving maken duidelijk dat VW stevig haar potentiële markt heeft bestudeerd.

Sub 30K

VW is er namelijk van overtuigd dat niet elke klant baat heeft bij een dure elektrisch auto met gigantische batterij en range. Het is dan ook daarom dat de ID.3 in drie smaken zal komen. Te zeggen; een versie met 45 kWh, een variant met 58 kWh en een versie met maar liefst 77 kWh aan batterij. Die modellen geraken respectievelijk 330 km, 420 km en 550 km ver. WLTP-cijfers trouwens. Waardoor de uiteindelijke resultaten niet al te hard zouden mogen afwijken.

volkswagen id3 1st 2019

Het resultaat is dat Volkswagen haar ID.3 in Duitsland in de markt kan zetten voor een prijs die onder de 30.000 euro duikt. Initieel zal VW echter 30.000 exemplaren van haar "ID.3 1st" gaan bouwen, een lanceringseditie die klanten over de streep moet trekken en ID.3's in de straat moet krijgen. Die versie gebruikt de mid-range accu van 58 kWh (420 km range), is riant uitgerust en mag van VW één jaar lang (of 2.000 kWh) gratis aan de publieke oplaadpaal hangen. Het strafste van dit alles? De prijs die onder de 40.000 euro zal liggen... voor aftrek van subsidies.

Helemaal mee in het verhaal? Dan kan je HIER een exemplaar reserveren.

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
andre123 12:15
afbeelding van andre123

met een prijs onder 30000 zonder fiscale voordelen en een range van 330km beginnen we stilaan in de goeie richting te gaan.
hoewel er nog werk voor de boeg is,eindelijk eens goed nieuws uit europese hoek.
kan alleen maar toegejuicht worden.

Adriaan 13:10
afbeelding van Adriaan

Als ik zo'n dingen lees, zeker dat van de 30000euro kan ik er niet aan doen dan het gevoel te hebben dat er sérieuse prijsafspraken aan de gang zijn bij elektrische auto's. 30000eur + 21%btw en je zit op exact de prijs van bijna elke "betaalbare" elektrische auto. Lijkt me eerder een rechtstreeks gevolg van de Europese landen hun subsidies regels...

andre123 13:54
afbeelding van andre123

DE 30000 waarover ik het heb is wel incl btw,en zonder de premie's mee gerekend.
al wat erboven zit zal ik NOOIT verdedigen,en reken ik niet in de categorie 'betaalbaar'
wat die prijsafspraken betreft,ze zullen het nooit toegeven,maar is het ooit anders geweest?

Adriaan 14:24
afbeelding van Adriaan

Dat van die 30000euro was niet op u doelend, gewoon een vaststelling, we krijgen al een tijdje de belofte dat er elektrische auto's gaan aankomen van 30000euro, maar elke keer gaat dat eerder naar 40000euro. Of zelf meer, kijk maar naar het beste voorbeeld, de model 3 tesla...

andre123 19:39
afbeelding van andre123

inderdaad,vandaar dat ik er ook op blijf reageren,(tot spijt van diegenen die het niet verdragen),net zolang tot er eentje zich aan die beloofde som houdt.
mss is op dat vlak VW meer te vertrouwen dan tesla???
(hoewel?????)

Edison 00:17
afbeelding van Edison

Zoals jullie onderaan het artikel kunnen zien, een mid-range zit al aan 40k. Als je hem dan nog ietwat normaal uitrust zit je allicht tegen de 45-50.
En dan spreken we dus over een concurrent voor de Nissan Leaf, niet voor de Tesla 3 ...

andre123 10:53
afbeelding van andre123

niet iedereen heeft behoefte aan alle moderne prularia en technologische snufjes,
nog aan een xxl range die de prijs alleen maar de hoogte injagen.
het gaat hier dan ook over vanafprijzen die voor bepaalde klanten meer dan volstaan.
kleed je een tesla aan uit de optielijst maak je hem ook al snel dubbel zo duur.
niet alle merken moeten zich perse meten met tesla

Edison 13:03
afbeelding van Edison

Doet mij denken aan klanten die tevreden zijn met een instap Audi, maar niet goed beseffen dat je dan beter een basis Skoda kan kopen en 20k EUR overhouden.

Iemand die het rijbereik niet belangrijk vindt, is iemand die sowieso niet zo veel de wagen wil gebruiken. Dan is 30k toch wel zeer duur.

andre123 14:45
afbeelding van andre123

en waarom zou een instap audi te min zijn voor iemand die graag audi rijd ,maar zich niet blauw wil betalen(lenen)?
sommigen zijn nu eenmaal vrij merkgevoelig,en als ze die extra's van de skoda niet belangrijk vinden,kies dan audi he(zou ik ook niet doen).
het rijbereik van 330 km is voor 80% van de gewone mensen meer dan voldoende.
(eigen ervaring) zelf zou ik nooit 10000 extra uitgeven

suskewiet 20:07
afbeelding van suskewiet

een wagen van 30.000 ?? en daar zouden we blij moeten om zijn ? :-)
De verkopers bij VW zullen blij zijn telkens ze er 1 verkopen....
Volslagen gek !

Drits 23:12
afbeelding van Drits

330 km na 8 jaar aan 80% = 264 km dit wordt krap....

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws