In een sneltempo is Audi haar S-gamma op diesel aan het zetten. Na SQ5, SQ7, S6 en S7 is het nu tijd voor de S5. Die krijgt de gekende 3-liter V6 turbodiesel onder de kap met 347 pk en 700 Nm.
Het lijkt er op dat Audi een duidelijke beslissing heeft genomen. Met de overgang naar WLTP en de strengere CO2-normen in Europa die vanaf 2021 in voege treden telt elke bespaarde gram CO2. Waardoor ook S-modellen van het merk niet buiten schot blijven. Zo ging eerder de SQ5 al terug aan de diesel en ook de nieuwe S6 en S7 doen het tegenwoordig op dieselkracht in Europa.
S5
Ook de S5 volgt nu. Met het gekende recept. Waarmee we bedoelen dat deze S5 aan exact dezelfde 3-liter turbodiesel met elektrisch aangedreven compressor en een 48 Volt boordspanningssysteem gaat. Een mild hybrid diesel, zeg maar. Die is 347 pk en 700 Nm sterk en stelt de coupé in staat om in 4,8 seconden naar de honderd de stuiven. De S5 Sportback heeft er trouwens 4,9 tellen voor nodig. Top is bij beide rakkers gelimiteerd op 250 km/u.
Ook niet onbelangrijk is dat in deze ecotijden zo'n S5 diesel een normverbruik van 6,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 161 g/km laat optekenen. Daarmee is hij maar liefst 19 procent zuiniger dan zijn voorganger. Waardoor het wel duidelijk is dat Audi deze beslissing heeft genomen voor Europa. Inderdaad, "voor Europa", want in de rest van de wereld blijft de S5 aan de 3-liter V6 turbobenzine met 354 pk en 500 Nm.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 18 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden