Geen nieuwe CX-3 of CX-4 dit jaar op ons bord in Genève. Wel stelt Mazda er de CX-30 voor. Nu al een wat vreemde eend in het gamma. Maar visueel bekken, dat doet 'ie zoals elke Mazda zonder problemen. Wat dit nu juist is?
Crossovers, we moeten de term zelfs niet meer uitleggen aan Julia om de hoek, want iedereen is verknocht aan de hoogpotige rakkers. Dat is ook Mazda niet ontgaan, waardoor het merk een nieuwe crossover op het autosalon van Genève lanceert. Geen nieuwe iteratie van de CX-3 of de Europese versie van de in China verkochte CX-4. Nee, we krijgen de CX-30 voorgeschoteld.
Mazda doet een "Duitske"
Mazda is vrij beschermend omtrent haar gamma. Zo is er een kleine en grote hatchback, een kleine en grote SUV, een kleine en grote sedan, stationwagen en een sportwagen. Een vrij beperkte en duidelijke line-up, toch als je gaat vergelijken met sommige Duitse concurrenten. Toch haalt Mazda hier een Duitse kaart uit haar strooien hoed. Want de CX-30 is een segmenthopper. De crossover valt namelijk tussen het B- en C-segment. Mazda, wat doe je nou?
Zo is de CX-30 een stuk langer en een stukje breder dan de CX-3 maar toch nog een stukje kleiner dan de CX-5. Stiekem is dit de opvolger van de CX-3 maar eigenlijk toch niet. Best ingewikkeld allemaal, zonder twijfel.
Kodo 2.0
Dan maar de specificaties laten spreken? Misschien wel. Zo staat deze CX-30 op het doorontwikkelde SkyActiv Platform dat ook onder de nagelnieuwe Mazda3 staat. Ah kijk, een hoogpotige versie van de Mazda3 dus, deze CX-30. Waardoor hij uitkom tegen rivalen zoals de Nissan Qashqai en co. Het kan ergens kloppen, gezien de CX-5 wat groot uitvalt voor het C-segment.
Visueel pakt de CX-30 dan ook uit met het Kodo 2.0. Of anders gezegd: zo min mogelijk lijnen om een knappe carrosserie in het straatbeeld te krijgen. De plastiek wielbogen, die zijn evenwel prominent aanwezig. Je bent voor of tegen, het geeft de CX-30 hoe dan ook een offroad-look.
Sereniteit
Binnenin zien we dat het interieur van de Mazda3 één op één werd overgenomen. Waardoor nogmaals duidelijk wordt wat deze CX-30 juist moet zijn - lees: een Mazda3 crossover. Dat interieur wist ons al in de Mazda3 te overtuigen door de simpele opbouw en de gebruikte materialen.
Minimalisme predikt dan ook de toon binnenin deze CX-30. Vrees echter niet techfreak, er tekenen ook 2 digitale displays present. Eén pal voor de neus en ééntje op het dashboard. Dat deze CX-30 net zoals de Mazda3 standaard uit pakt met een head-updisplay, dat is op dit moment nog niet duidelijk.
SkyActiv-X
Ook op motorisch vlak neemt deze CX-30 de genen van de Mazda3 over. Daardoor een 1.8 diesel met 116 pk en een 2-liter benzine met 122 pk. Standaard met een milde-hybridesysteem van 24 volt. Daarnaast zal deze CX-30 kunnen uitpakken met de nieuwe Skyactiv-X motor. Een benzinemotor die het plezier van een benzine moet koppelen aan het lage verbruik van een diesel door slim ingenieurswerk.
Vanaf deze zomer trekt de CX-30 naar je lokale Mazda-dealer. Prijzen zullen tegen dan bekend worden gemaakt.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 18 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden