Het Eurovisiesongfestival van de autowereld: de Car Of The Year-verkiezing heeft zonet uit de doeken gedaan welke auto zichzelf dit jaar tot "auto van het jaar mag kronen". Consternatie alom, want zowel Jaguar I-Pace als Alpine A110 gingen met evenveel punten lopen. Toch mag de I-Pace zich na een hertelling kronen tot de absolute winnaar.
Het autosalon van Genève opent morgen haar deuren voor de internationale media. Dat betekent uiteraard drie dingen; 1) Genève zit 100 procent volgeboekt op hotelvlak, 2) Rijke Russen gaan de komende dagen rijkelijk de champagne laten vloeien in de Zwitserse stad en 3) de Car Of The Year-jury heeft haar auto van het jaar verkozen. Close call zo blijkt, want na de telling stonden er twee auto's op stek 1 met 250 punten; de Jaguar I-Pace en de Alpine A110.
Jaguar neemt de winst
Wat nu gedaan?! Wel, zelfs de jury moest in de diepste krochten van de regelgeving gaan kijken om te zien welke mouw hier aan kan gepast worden. Blijkbaar stipuleert die regelgeving dat er bij een ex aequo moet gekeken worden naar de voorkeursstemmen per land. Daaruit blijkt dat de Alpine (16 pt.) net de duimen moet leggen tegenover de I-Pace (18 pt.). Waardoor de I-Pace zich alsnog op het hoogste schavotje mag zetten en zo de prijs naar huis kan nemen als auto van het jaar voor 2019.
Daarmee is het trouwens nog maar de 2de elektrische auto die ooit de prijs naar zich toe wist te kapen. Niet dat er een gebrek is aan elektrische deelnemers. In 2014 waagden Tesla Model S en BMW i3 hun kans... maar won de Peugeot 308. In 2011 won de Nissan Leaf trouwens
10 points to...
Niet dat we klagen over de resultaten van dit jaar. Want COTY staat bijna synoniem met wereldvreemde winnaars (Opel Astra boven de Mazda MX-5 iemand?). Daarom zijn we al te blij dat er bovenaan het lijstje daadwerkelijk auto's staan die de lat verleggen. Niet enkel die I-Pace maar evengoed de Alpine A110. Waardoor ze beiden, in onze ogen, terechte winnaars zijn.
Geïnteresseerd hoe de Belgische jury stemde? Die jury bestaat uit twee journalisten van evenveel magazines en beide collega's stemden de Alpine A110 op 1 met 15 punten en de I-Pace pas op stek 5 met 4 punten. Zelf de gehele show en puntentelling bekijken? Dat kan hierboven.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 3 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 18 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden