Met de tweede generatie XC90 opende Volvo een nieuw boek in haar carrière. Zonder Ford-genen, een nieuwe eigenaar bovenaan en met een compleet nieuwe styling. Tot nog toe een compleet succesverhaal gebleken, die keuze, en de opener van het boek krijgt nu een opfrisbeurt. Niet zozeer visueel te bemerken maar wel technisch, want de XC90 gaat voortaan aan de B. De wat?
B, dat is de nieuwe letter waar Volvo sterk mee uitpakt bij de lancering van deze XC90. Want na de T(8) voor de plug-inhybride is er nu ook B voor benzine en dieselmotoren die zijn uitgerust met een energierecuperatiesysteem. Het KERS van de F1 in je Volvo, zeg maar. Of nog iets anders; een milde-hybridesysteem dat iets verder gaat dan de meeste andere systemen. Volvo zegt er alvast vlot 15% brandstof mee te besparen. Niet mis natuurlijk.
Ook de plug niet ongemoeid
Toch ook nog even terug naar de T8. Want hoewel die fiscaal gezien niet in het gedrang kwam heeft Volvo gekozen om de plug-inmotor onder handen te nemen. In puur cijferdetail gaan ze niet maar de batterij groeit naar 11,8 kWh en dankzij die gegroeide batterij en het toepassen van dat KERS op de T8 stijgt de range van de plug-in met zo'n 15% (gok op zo'n 50 km in ideale omstandigheden).
Met die focus op nieuwe technologieën lijkt Volvo evenwel vergeten dat een facelift vaak ook uiterlijk anders voor de dag komt. De opgefriste XC90 is daardoor eigenlijk visueel niet echt anders. Volvo spreekt van een nieuwe grille en andere velgendesigns en een wollen interieur. De achterliggende reden is hoogstwaarschijnlijk dat Volvo eerder liet uitschijnen in 2020 al een volledige nieuwe XC90 te gaan lanceren. Amper 5 jaar na de lancering van de huidige generatie. De Zweden willen duidelijk het tempo er stevig inhouden.
Recente reacties
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 14 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 18 uur geleden
Dit is de beste EV die je momenteel kan kopen, aldus Test Aankoop
Dit moet haast wel een advertorial zijn. In vrijwel elke uitgebreide test is de conclusie dat je de...
Door Ruud 19 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Die belasting is wel eenmalig, beetje vergelijkbaar met de BIV hier. Met als grootste verschil dat...
Door this 19 uur geleden