Volkswagen geeft gas met opgefriste Polo TGI en Golf TGI (2019)

vw-golf-tgi-polo-tgi

Volkswagen is er fier op dat ze gas weer wat bereikbaarder maken voor massale consumptie. Met een update voor CNG-modellen Polo TGI en Golf TGI. Die eerste krijgt een extra tank onder de kap, de tweede een tank én compleet nieuwe motor!

Het is vandaag belangrijker dan ooit om CNG in de spotlight te zetten als het aankomt op alternatieve brandstoffen, want uit een recent onderzoek van VAB blijkt dat rijden op aardgas je het goedkoopst uitkomt per 100 km. Ook in de Volkswagen groep zetten ze hard in op CNG en zowel de Polo als Golf krijgen daardoor een opgefriste TGI (VW-jargon voor CNG) om te kunnen voldoen aan de eisen van de klanten.

Polo TGI

Te beginnen met de Polo TGI. Die rolt verder met de 90 pk sterke 1-liter driecilinder TGI-motor maar krijgt een derde tank van 16,5 liter onder schulp. Met die ingreep stijgt het stouwvolume voor CNG tot 91,5 liter (13.8 kg). Daardoor kan de Polo TGI volgens de WLTP-test een range van 368 km voorop stellen in puur CNG-modus. Daarnaast is er nog een beperkte benzinetank aanwezig voor noodgevallen.

Hoe zich dat vertaalt in cijfers? Een normverbruik van 3,2 kg CNG per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 88 g/km.

Golf TGI

Onder de kap van de Golf TGI mag de gekende 1.4-liter viercilinder dan weer op de schop. In de plaats komt de 1.5 TGI Evo, een viercilinder met 130 pk die eveneens beroep mag doen op drie CNG-tanken. In totaal leggen die drie tanken een volume van 115 liter (17,3 kg) voor. Daardoor kan de Golf TGI volgens de WLTP-test 422 kilometer ver geraken op aardgas. Net zoals kleine broer Polo TGI is er ook nog een kleine benzinetank aanwezig.

Wat die TGI-aanpassing doet met je 1.5 Golfje? Een normverbruik van 3,5 kg/100 km en een CO2-uitstoot van 95 g/km. Om je een idee te geven; een vergelijkbare Golf op benzine (130 pk 1.5 TSI BlueMotion) werpt met een DSG-automaat nog 111 g/km in de strijd. Waardoor je gerust kan zeggen dat aardgas een positieve invloed heeft op de CO2-uitstoot.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 5 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties (5)

Plaats een reactie
John 22:09
afbeelding van John

Is de Golf verkrijgbaar met manuele transmissie? Want bij Skoda, rusten ze de Octavia CNG enkel uit met automaat.

Carlos 18:27
afbeelding van Carlos

Volgens de configurator wel.

Omerta 10:27
afbeelding van Omerta

Lijkt ook zo te zijn voor Seat & Skoda maar het valt me wel op dat er bij Audi geen vermelding van de g-tron (CNG versies van A3/A4/A5) meer terug te vinden is...

Sven 19:23
afbeelding van Sven

Die zijn er even uit vanwege WLTP. Ze komen normaal wel terug, al zou de productiecapaciteit nu vooral op benzines gefocust zijn.

Ronny 15:29
afbeelding van Ronny

Fijn om dit te lezen. Maar wanneer gaat die Golf beschikbaar zijn? Ik bestelde in juni 2018 met voorziene leverdatum 1 maart 2019. Dat is inmiddels in stapjes verschoven naar vermoedelijk augustus 2019. Het wordt inmiddels hectisch om mobiel te blijven.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws