Volkswagen is er fier op dat ze gas weer wat bereikbaarder maken voor massale consumptie. Met een update voor CNG-modellen Polo TGI en Golf TGI. Die eerste krijgt een extra tank onder de kap, de tweede een tank én compleet nieuwe motor!
Het is vandaag belangrijker dan ooit om CNG in de spotlight te zetten als het aankomt op alternatieve brandstoffen, want uit een recent onderzoek van VAB blijkt dat rijden op aardgas je het goedkoopst uitkomt per 100 km. Ook in de Volkswagen groep zetten ze hard in op CNG en zowel de Polo als Golf krijgen daardoor een opgefriste TGI (VW-jargon voor CNG) om te kunnen voldoen aan de eisen van de klanten.
Polo TGI
Te beginnen met de Polo TGI. Die rolt verder met de 90 pk sterke 1-liter driecilinder TGI-motor maar krijgt een derde tank van 16,5 liter onder schulp. Met die ingreep stijgt het stouwvolume voor CNG tot 91,5 liter (13.8 kg). Daardoor kan de Polo TGI volgens de WLTP-test een range van 368 km voorop stellen in puur CNG-modus. Daarnaast is er nog een beperkte benzinetank aanwezig voor noodgevallen.
Hoe zich dat vertaalt in cijfers? Een normverbruik van 3,2 kg CNG per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 88 g/km.
Golf TGI
Onder de kap van de Golf TGI mag de gekende 1.4-liter viercilinder dan weer op de schop. In de plaats komt de 1.5 TGI Evo, een viercilinder met 130 pk die eveneens beroep mag doen op drie CNG-tanken. In totaal leggen die drie tanken een volume van 115 liter (17,3 kg) voor. Daardoor kan de Golf TGI volgens de WLTP-test 422 kilometer ver geraken op aardgas. Net zoals kleine broer Polo TGI is er ook nog een kleine benzinetank aanwezig.
Wat die TGI-aanpassing doet met je 1.5 Golfje? Een normverbruik van 3,5 kg/100 km en een CO2-uitstoot van 95 g/km. Om je een idee te geven; een vergelijkbare Golf op benzine (130 pk 1.5 TSI BlueMotion) werpt met een DSG-automaat nog 111 g/km in de strijd. Waardoor je gerust kan zeggen dat aardgas een positieve invloed heeft op de CO2-uitstoot.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 5 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 20 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden