Met de Belgische autoverkoopcijfers van 2018 binnen kunnen we ook meer in detail gaan kijken naar het Belgische koopgedrag. Wat blijkt? De crossover is misschien minder populair dan constructeurs ons doen willen geloven en de Belg blijft, jaar na jaar, verknocht aan zijn Volkswagen Golf.
In totaal werden er vorig jaar net geen 550.000 auto's bruto ingeschreven in België. Jawel, bruto, waardoor ook auto's worden meegerekend die binnen de 6 maanden terug worden uitgeschreven. Een praktijk die constructeurs wel eens durven toepassen om de verkoop op te blazen. Nu goed, de Belg en zijn 549.632 nieuwe auto's. Maar wat kocht de Belg? Een top tien vol SUV's en crossovers? Nee hoor, de Belg blijft verknocht aan zijn hatchback... en zijn Golf.
Golf blijft koning
Want ook in 2018 blijft de Volkswagen Golf heer en meester in de verkopen. Met 14.591 exemplaren staat hij met stip op stek 1. Nummer 2 en 3 lijken vooral een gevecht met elkaar te voeren, niet zozeer met die Golf. Want zowel de Renault Clio (plaats 2) met 11.571 verkochte exemplaren en de Fiat 500 (plaats 3) met 11.345 stuks kunnen niet tippen aan de Duitser.
Ook opmerkelijk; het duurt tot stek 5 voor een SUV/crossover opduikt in de autoverkoop. Die eer is aan de Huyndai Tucson met 10.331 verkochte exemplaren. Daarmee doet de Koreaan het beter dan de "Golf op hoge pootjes", de Volkswagen Tiguan, en de grondlegger van het crossover-segment, de Nissan Qashqai. Kijken we naar de top 10, dan bemerken we 5 hatchbacks, één monovolume (de Renault Scénic op stek 10) en 4 SUV-achtigen. Waardoor de hatchback nog steeds Belgisch' meest populaire keuze blijft.
Duitse premiumboys ook van de partij?
Een Belgische verkooplijst zonder de leasingdroommerken bij uitstek? Dat kan natuurlijk niet. Maar waar staan, BMW, Audi en Mercedes? Niet bijster hoog. De eerste "premiumboy" op de lijst is de BMW X1 op plaats 14. Toegegeven, met net geen 8.000 exemplaren wil het nog steeds zeggen dat voor elke 2 Golfjes er 1 X1 werd gekocht. Straf. Voor Audi moeten we afzakken naar plaats 20 waar de A3 staat. Net daaronder, op plaats 21, piept Mercedes met de A-Klasse. Kwijnen wat weg; de Mercedes C-Klasse, Audi A4 en BMW 3 Reeks.
TOP 40 verkochte automodellen 2018:
1. Volkswagen Golf - 14.591
2. Renault Clio - 11.571
3. Fiat 500 - 11.345
4. Citroën C3 - 10.806
5. Hyundai Tucson - 10.331
6. Volkswagen Tiguan - 9.041
7. Nissan Qashqai - 8.784
8. Renault captur - 8.617
9. Volkswagen Polo - 8.500
10. Renault Scénic - 8.451
11. Opel Corsa - 8.355
12. Mini Mini - 8.201
13. Skoda Octavia - 8.016
14. BMW X1 - 7.926
15. Dacia Sandero - 7.867
16. Peugeot 2008 - 7.731
17. Peugeot 208 - 7.520
18. Peugeot 308 - 7.312
19. Peugeot 3008 - 7.299
20. Audi A3 - 6.947
21. Mercedes A-Klasse - 6.800
22. Citroën C4 - 6.688
23. BMW 1 Reeks - 6.559
24. Renault Mégane - 6.176
25.Mercedes GLC - 6.127
26. Ford Fiesta - 5.901
27.Peugeot 5008 - 5.793
28. Dacia Duster - 5.753
29. Mercedes C-Klasse - 5.741
30. Opel Astra - 5.753
31. Renault Kadjar - 5.419
32. Mercedes CLA - 5.129
33. Volvo V40 - 4.991
34. Audi A4 - 4.794
35. BMW 5 Reeks - 4.627
36. Toyota CH-R - 4.616
37. Opel Crossland - 4.568
38. BMW 2 Reeks - 4.371
39. Toyota Yaris - 4.295
40. Volkswagen Passat - 4.259
Meer lezen over de Belgische autoverkoop in 2018:
• Dit kocht de Belg op motorenvlak in 2018
• Totale autoverkoop 2018
• Populairste automodellen Leasing VS Bedrijfswagens 2018
Ook interessant:
• De meest voordelige brandstof in 2019
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 18 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden